Mobilapp erstatter synsundersøkelsen hos optikeren

Med en billig og enkel ekstralinse på mobilskjermen kan alle snart ta sin egen synssjekk. Forskere i USA har utviklet den nye teknologien. Den består av en mobilapplikasjon og en avtakbar ekstraoptikk for smarttelefoner. Netra-systemet, som innovasjonen kalles, beregner brillestyrke. Den kan dermed erstatte både optikere og dyrt utstyr.

Millioner av mennesker verden rundt som lider av nærsynthet og skjeve hornhinner kan få diagnosen raskt, ved hjelp av Netra-systemet. Hele undersøkelsen tar ikke mer enn et par minutter. Den beregner hvilken styrke glassene må ha for å bøte på synsfeilen. Fram til nå har undersøkelser og diagnoser vært forbeholdt optikere og øyeleger. Mobilappen og ekstralinsen kan derfor bli et viktig hjelpemiddel for alle dem som – spesielt i den tredje verden – ikke har mulighet for å komme seg til en optiker.

• Netra-systemet er en oppfinnelse helt i tråd med vår idé om å gjøre briller lett tilgjengelig via nettet, sier Carl Erik Eriksson, grunnleggeren av Favoptic. Vi leverer brillene raskt, til lav pris, uansett hvor folk bor. Det å stille en synsdiagnose enkelt via mobilen er en helsefaktor som gjør at man også kan bli hjulpet raskere.

Forskere tester i øyeblikket Netra-systemet i India, ifølge MIT Technology Review. I India alene er det anslått at 133 millioner mennesker kan være blinde eller ha fått store synsproblemer som følge av manglende tilgang på optiker eller øyelege. Mobilappen gir mulighet for egenpleie via Netra-systemet. Slike apper kan ikke bare dempe plager, men også bidra til lavere kostnader i helsevesenet. Men de nye helseappene har fått den medisinske profesjonen i USA til å reagere, fordi trygdesystemet er basert på at legen møter pasienten.

• Nye løsninger for egenpleie med mobile apper er bra, men kan aldri helt erstatte legebesøk ved mer alvorlige problemer. Appene bør sees på som et supplement for dem som ønsker å delta aktivt i sin egen helsepleie, sier Carl Erik Eriksson.

Se mer om Netra-systemet her: http://www.technologyreview.com/news/518891/when-smartphones-do-a-doctors-job/

For mer informasjon, vennligst kontakt Carl Erik Eriksson, administrerende direktør, Favoptic, epost: carl.erik@favoptic.com Telefon: 46 707 77 09 10

Favoptic selger briller på nettet, og direkte fra sliperiet. Derfor selges de uten unødvendige mellomledd eller andre ting som fordyrer. Dermed kan Favoptic presse prisene ned. Favoptic var den første i verden til å selge briller direkte til forbrukerne via internett. I dag har selskapet eksistert i elleve år. Det har flere hundre tusen kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark og Tyskland. Les mer på www.favoptic.no

Tags:

Om Favoptic Favoptic var den første aktøren på nettet som solgte briller. Selskapet feiret tiårsjubileet sitt i 2011. I dag har selskapet over en halv million kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark og Tyskland. Ved hjelp av den nyeste, digitalt kontrollerte slipeteknologien kan glass nå slipes mer nøyaktig, mer effektivt og med en individuell, optimal sliping. Ordrene som Favoptics kunder selv gjør på nettet, går direkte fra hjemmesiden til sliperiet. Når brillene er klare, sendes de hjem til kunden. Brillene går verken gjennom grossister eller optikerbutikker. Derfor kan Favoptic tilby kundene sine briller til svært gunstig pris. Ferdige kvalitetsbriller leveres til kunden i løpet av 7-10 dager. Nettet kan godt være selve fundamentet for Favoptics suksesshistorie, men den personlige kontakten har vært like viktig for veksten i selskapet. Favoptics kunnskapsrike og erfarne kundeservice har åpent hver ukedag, fra 9.00 til 18.00. Favoptics nettside og butikk finner du her: www.favoptic.no. Høyoppløselige bilder er tilgjengelige her: http://www.favoptic.se/press/products