• Fjordland AS/

Report this content

Pressemelding - Sterk mattradisjon i Nord: Dobbelt så mange nordlendinger forbinder rømmegrøt med st.hans 18. juni 2004 64 prosent av nordlendinger forbinder rømmegrøt med st.hans, mot 35 prosent på landsbasis. Det er store geografiske forskjeller når det gjelder rømmegrøttradisjoner, viser en fersk spørreundersøkelse. Syv av 10 nordlendinger lager aldri rømmegrøt fra bunn. Mens st.hans utvilsomt er den store rømmegrøtdagen i Nord-Norge, er 17. mai det på Vestlandet. Godt over halvparten av alle vestlendinger forbinder rømmegrøt med nasjonaldagen, mot kun syv prosent av nordlendingene, viser en undersøkelse gjennomført av Norstat i april 2004 for Fjordland. I Østlandsområdene skiller ingen merkedager eller høytider seg ut - her fordeler rømmegrøttradisjonen seg ganske likt mellom jul, sommerferie og st.hans. Midt-Norge er den eneste landsdelen, i tillegg til Nord-Norge, hvor st.hans er den typiske rømmegrøtdagen (44%). Ferdiggrøt holder liv i tradisjonen i nord Halvparten av alle nordlendinger opplyser at de kan lage rømmegrøt fra bunn. Likevel innrømmer 68 prosent av dem at de aldri gjør det. Mye tyder derfor på at ferdigprodusentene holder liv i den sterke rømmegrøttradisjonen. Fjordland, som selger ferdigmat, kan bekrefte at rømmegrøt er stort i nord 23. juni. - Salget ligger normalt på omlag 2000 enheter i uken i Nord-Norge, men gjør et hopp til omlag 11.000 enheter den siste ukene før st.hans, sier Nils Kristian Skodje, produktsjef for grøt i Fjordland. Vikingtid, "brudegrøt" og nasjonalrett Rømmegrøt har trolig stått på menyen siden vikingtiden. Grøt var hverdagskost og ble kokt mest på bygg og melk, eller vann. Rømme er den næringsrike delen av melka og forekom i begrensede mengder - derfor ble rømmegrøt luksusvare og festmat. Herifra kommer trolig tradisjonen med rømmegrøt i bryllup - blant annet såkalt "brudegrøt" som består av rømmegrøt med rosiner - men også som barselmat, julemat, til konfirmasjon og santhansfeiring. Olaug Løken fra Inderøy i Trøndelag, som ga ut kokebok i 1897, beskrev rømmegrøt som vår nasjonalrett og santhansdagens strålende glanspunkt. Se vedlagt: Elektronisk bilde av en porsjon rømmegrøt *** For mer informasjon, vennligst kontakt: Nils Kristian Skodje, produktsjef for grøt i Fjordland, tlf. 45 03 39 13. nilskristian.skodje@fjordland.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/18/20040618BIT20280/bild.html Bilde