Flokk forsterker sin posisjon som markedsleder i Europa

Report this content

Skandinaviske Flokk vokser videre ved oppkjøp av den polske kontormøbelprodusenten, Profim. Med dette forsterker Flokk sin posisjon som en ledende aktør i markedet for kontorstoler og møblering av arbeidsplasser i Europa. Med en samlet omsetning på omtrent 3 milliarder norske kroner og åtte sterke merkevarer, tar Flokk dermed en ledende posisjon i flere Europeiske markeder.

Flokk, en europeisk markedsleder innen design, utvikling og produksjon av kontormøbler, har inngått en avtale om kjøp av det polske selskapet Profim. Profim er i dag en ledende produsent av kontormøbler i Sentral-Europa. Selskapet har hatt en betydelig vekst i flere år, med økende markedsandeler i sine hovedmarkeder; Tyskland og Polen.

"Flokk har en ambisjon om å bli en ledende aktør innen kontormøbler i Europa, og med Profim som en del av flokken, vil vi få styrket posisjonen i våre kjernemarkeder, forteller CEO i Flokk", Lars I. Røiri.

Flokk har ledet an i konsolidering av industrien, som er kjennetegnet av mange mindre og nasjonale aktører. Selskapet fortsetter å levere på sin strategi med en sterk underliggende organisk vekst, vellykkede produktlanseringer og oppkjøp med betydelige synergier.

I løpet av 2017 kjøpte Flokk de to svenske selskapene Malmstolen og Offecct, samt den sveitsiske markedslederen Giroflex. Disse oppkjøpene har økt konsernets omsetning med rundt 50%, alle med positive bidrag til driftsresultatet.

"Profim er et godt tilskudd til vårt nettverk av sterke regionale merkevarer, og vil styrke våre produksjons- og innkjøpsprosesser ved å skape et sterkt økosystem med våre eksisterende lokaliseringer i Norge, Sverige og Vest-Europa. Våre salgsorganisasjoner og distribusjonsnettverk vil bli holdt adskilt, men vi ser synergier knyttet til enkelte administrative funksjoner og forbedring av produksjons- og innkjøpsprosesser", understreker Røiri.

Profim omsatte for i overkant av 1 milliard norske kroner i 2017. Rundt 1 700 medarbeidere er tilknyttet selskapets fabrikk i Türek, Polen.

"Produktporteføljene til Profim og Flokk utfyller hverandre godt, og bidrar til å gjøre oss enda mer attraktiv som leverandør til større prosjekter og som en konkurransedyktig partner for forhandlere av kontormøbler", sier Røiri.

"Profim er en svært kompetent organisasjon med en sterk historikk. Ved å kombinere våre styrker, ser vi potensiale for å utvikle merkevaren Profim og styrke tilstedeværelsen vår i Europa", fortsetter Røiri.

Profim har et salgsnettverk bestående av 1 100 forhandlere i 30 land, og betjener både store og små kunder. Flokk konsernet vil etter oppkjøpet være tilstede i over 50 land på alle kontinenter.

"Flokk har en solid portefølje med mange sterke merkenavn. Det er en familie vi gleder oss til å bli en del av. Vi deler mange av de samme verdiene og ambisjonen om å levere kontormøbler av høy kvalitet med moderne appell som inspirerer folk i deres profesjonelle liv. Flokks vekst de siste årene bekrefter også at vi deler en proaktiv tilnærming mot kontinuerlig utvikling av attraktive og designrettede produkter", sier Piotr Chelminski, CEO i Profim.

Kjøpet av Profim vil skje gjennom oppgjør i aksjer i Flokk. Triton Partners, som er hovedeier i Flokk, fortsetter som majoritetseier, mens Innova Capital, som i dag eier Profim, blir en betydelig minoritetseier.

"Triton har vært en veldig viktig støttespiller for Flokk helt siden de kom inn som hovedeier i 2014. Triton har bidratt sterkt til at Flokk har gått fra å være en Skandinavisk aktør til å bli en ledende aktør i Europa på så kort tid", bekrefter Røiri.

"Med Innova Capital får vi ytterligere en spiller på laget som kan bidra til å løfte virksomheten ytterligere", sier Røiri.

Transaksjonen er ventet gjennomført før utgangen av april, 2018. Flokk og Profim vil fortsette å fungere som to separate selskaper frem til transaksjonen er sluttført.

For mer informasjon, kontakt:

Lars I. Røiri, CEO Flokk
E-post: lars.roiri@flokk.com, mobil +47 911 79 067

Piotr Chelminski, CEO Profim
E-mail: piotr.chelminski@profim.pl , mobile +48 605 100 899

Om Flokk

Flokk er en markedsleder innen design, utvikling og produksjon av kontormøbler i Nord Europa. Vi er den stolte eier av merkevarene HÅG, RH, Giroflex, BMA, Offecct, RBM og Malmstolen. Mer enn 800 medarbeidere jobber sammen for å oppnå vår visjon: Inspire great work.

Vårt hovedkontor er i Oslo. Vi har produksjonsenheter i Røros (Norge); i Zwolle (Nederland); Koblenz (Sveits) og i Tibro, Hunnebostrand og Nässjö (Sverige). I tillegg har vi salgskontorer i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Belgia, Nederland, Storbritannia, Frankrike, Sveits, Singapore, USA, Kina og Australia. Flokks produkter er solgt i over 40 land verden over. I 2017 hadde vi en omsetning på 2 milliarder kroner.

Om Profim

Profim er en markedsleder i Polen og av de ledende produsentene av kontorstoler i Sentral-Europa. Profim skaper produkter som oppfyller de høyeste standarder innen ergonomi, kvalitet og design, og setter standarden for en sunn og effektiv arbeidsplass. I løpet av 25 år har selskapet skapt nær 100 stollinjer i samarbeid med designere spesialisert på kontormøbler. Profim er lokalisert i Türek, Polen og er eid av private-equity selskapet Innova Capital og selskapets to grunnleggere.

Om Innova Capital

Innova Capital er et av de ledende private equity-selskapene i Sentral- og Øst-Europa, og investerer primært i mellomstore bedrifter. Innova Capital har siden etableringen i 1994 og frem til i dag investert over 700 millioner euro i 50 virksomheter fra 10 land i regionen. I 2010 ble Innova Capital kåret til årets CEE Fond av det britiske magasinet Unquote.

Om Triton

Triton er et private equity-selskap som investerer i mellomstore virksomheter med hovedkontor i Europa, med fokus på sektorene industri, service/tjenester og konsument.

Triton investerer primært i selskaper med potensial til å skape langsiktige verdier, gjennom ulike økonomiske sykluser. Gjennom nært samarbeid med ledelsen i selskapene de eier, ønsker Triton å være agenter for positive endringer mot en bærekraftig operasjonell forbedring og vekst. Tritons portefølje omfatter i dag 36 selskaper med en samlet omsetning på omkring 14,2 milliarder euro og mer enn 91.000 ansatte.

Triton drives av dedikerte fagpersoner basert i Tyskland, Sverige, Norge, Finland, Danmark, Italia, Storbritannia, USA, Kina, Luxemburg og Jersey.