BRUK IKKE STØVSUGEREN I PEISEN!

Vedfyring er "in", men å fjerne asken fra ildstedet er en grisejobb mange kvier seg for. Mange velger å bruke støvsugeren og kjører rett og slett slangen inn i peisen eller ovnen. Det er ikke lurt! - Vanlige støvsugere har ikke filtre som er konstruert eller dimensjonert for aske og sot. I beste fall vil asken tette til filtre og støvposer. I verste fall vil støvsugeren male asken til et fint pudder som den så blåser ut igjen i rommet, forklarer Christian Gulbrandsen hos støvsugerleverandøren FOMA. - Brukes støvsugeren som askesuger, vil de fleste støvsugerleverandører si fra seg garantien på utstyret. - Løsningen er å skaffe seg en spesialkonstruert askesuger som koples til den vanlige støvsugeren. Askesugeren har en spesiell konstruksjon og spesielle filtre som gjør at den tåler både aske og vann. FOMAs askesuger kan koples til alle støvsugere på markedet og suger både vann og aske i stort volum. Filteret kan rett og slett vaskes når det trengs. Men uansett sugertype: Sørg for at det ikke finnes glør i asken! Kontaktpersoner for media: Christian Gulbrandsen, produktsjef for konsumentmarkedet, FOMA Norge AS. Tlf.: 90 69 93 22, 64 91 70 00. c.gulbrandsen@foma.no Bengt Chr. Indahl, adm. direktør, FOMA Norge AS Tlf.: 90 11 00 79, 64 91 70 00. b.indahl@foma.no