Langhus 24.04.07 Privatmarkedet vil ha profesjonelt utstyr:PROFF-SPYLERE OVERTAR SALGET

Salget av små, billige høyttrykksvaskere faller raskt, mens etterspørselen etter profesjonelle vaskere stiger tilsvarende…og vel så det.

- Forbrukerne er lei av små, billige maskiner som knapt nok klarer å vaske bilen og som ofte er utslitt etter en sesong eller to, sier Stein Askautrud som er direktør for salget av profesjonelle rengjøringsmaskiner i FOMA Norge AS, en av markedslederne for rengjøringsmaskiner.

En av grunnene til at det nå er de store, kraftige høyttrykksvaskerne som overtar salget, er at forbrukerne har lært å bruke maskinene til stadig flere oppgaver samtidig som de har sett at de kraftige maskinene gjør jobben langt mer effektivt og på kortere tid.

- Og dessuten er totaløkonomien bedre om man kjøper dyrere utstyr, mener Askautrud. – En profesjonell maskin varer i mange år og bruker vann og vaskemidler mye mer effektivt enn billigmaskinene.

FOMAs nye proffserie vaskere har betegnelsene G 150 X og G 190 X. 150-serien har 1-faset motorer, 190-serien har 3-faset motor og er enda kraftigere.

G 150 gir arbeidstrykk på hele 150 bar og bruker 10 liter vann i minuttet. G190 gir 180 bar arbeidstrykk og vannforbruk på 12,5 liter i minuttet. 150-modellen leverer en motoreffekt på 4,2 HK (3,1 kw) – 190-serien hele 6,7 HK (5 kw).

Disse maskinene har aksiale høytrykkspumper med messing pumpetopp og keramiske stempler. De har luftkjølte motorer med termisk bryter og start/stopp system som starter motoren automatisk når du aktiviserer spylepistolen. De leveres begge med 12 meter høyttrykksslange på rulle, spylepistol med to lanser (multireg.dyse og turbodyse) og 2 vaskemiddeltanker.

- G-serie vaskerne er utviklet med tanke på profesjonelle brukere innenfor landbruk, småindustri og transportsektor der det er behov for kraftige maskiner som kan gå nonstop uten å skades. For privatpersoner gir G-serien overlegne vaskeegenskaper for både bil og båt, hus og hytte med en levetid på mange år, mener Askautrud.

For mer informasjon om FOMAs høyttrykksvaskere kontakt FOMA Norge AS
v/Stein Askautrud på telefon 64 91 70 00 eller på mail s.askautrud@foma.no

-----------------------------------------------------------------------------------------------