SUG PEISEN REN

Ikke bruk støvsugeren for å fjerne aske! Skaff deg en ”askesuger” som er spesialutrustet for aske og som samtidig kan brukes til å suge opp vann, glasskår og annet rusk som ødelegger den vanlige støvsugeren.

Fyringssesongen er snart over oss igjen, og de høye strømprisene gjør at stadig flere velger mer vedfyring i peiser og kaminer. Men vedfyring resulterer i sot og aske som ikke er lett å håndtere. Noen skuffer asken ut av ildstedet med peisspade og kost. Andre bruker støvsugeren. - Støvsugeren er ikke beregnet på å håndtere aske, sier Christian Gulbrandsen i FOMA – en av de største støvsugerleverandørene. - Støvsugeren vil ”male” asken til fint støv som blåses ut i værelset samtidig som støvsugeren blir totalt ødelagt. Nå finnes spesialkonstruerte beholdere som monteres til den støvsugeren du allerede har. Disse kalles askesugere. De utnytter sugekraften i støvsugeren din og samler opp aske, vann, glasskår og rusk i en egen beholder. Denne beholderen har et”hepafilter” som fanger opp selv det fineste askestøv og stenger bl.a. vann inne i beholderen. Hepafilteret kan vaskes og brukes om og om igjen. Kontaktperson i FOMA Norge AS: Produktsjef Christian Gulbrandsen Telefon: 64 91 70 00 eller mail: c.gulbrandsen@foma.no