Report this content

PRESSEMELDING Nytt middagsalternativ for ungdom: Bedre, sunnere og rimeligere enn to pølser i brød (Oslo, 19. mai 2005) I disse dager lanserer selskapet Food Factory en serie med sunne, smakstrendy og rimelige middagsretter rettet mot ungdomsmarkedet under navnet After School Dinner. Hensikten er å tilby ungdomsgruppen 14 år og oppover et program med fettfattige og velsmakende alternativer til pølser, hamburgere, pommes frites og ferdigpizza. Basert på selskapets markedsundersøkelser og smakspaneltester blant målgruppen, introduseres derfor ferdigrettene nå Indian Chicken Curry, Malaysian Fish Curry, Penne Arribiato, Malaysian Chicken Satay og Thai Chili Scampi gjennom matvarekjedene Ultra og Meny (NorgesGruppen), samt Mega, Obs og Prix (COOP) over hele Norge. Porsjonspakkene (450gr.) som kun krever 4 - 5 minutters oppvarming i mikrobølgeovn koster kr. 29.90, med unntak av Thai Scampi som selges for kr. 34.90. ”Food Factory tar ungdommens spisevaner på alvor. Vi vet gjennom undersøkelser at færre og færre av disse ungdommene spiser hverdagsmiddagen sammen med resten av familiene sine. Ofte fordi foreldrene ikke er hjemme når skolen er slutt, og trening og andre gjøremål etter skoletid gjør sitt til at det rett og slett ikke blir tid til annet enn en pølse eller to, en hamburger eller en ferdigpizza. Ofte på vei hjem fra skolen, hjemme før foreldrene kommer hjem fra jobb, eller på vei til trening eller andre sysler. Familiemiddagen innskrenker seg i stadig større grad til å bli et helgefenomen,” uttaler Partner og pressetalsmann Petter Skoglund i Food Factory. Vestlig trend Food Factory tilbyr nå denne store ungdomsgruppen et helsemessig langt bedre alternativ. Med utgangspunkt i eksotiske retter med smaksopplevelser som matcher de smakstrendene ungdommene selv fortrekker. Østens retter står stadig sterkere blant målgruppen. Retter som for kun et drøyt 10-år siden var forbeholdt voksne med betydelig reisevirksomhet i Østen og i Asia, er nå på full fart inn som trendy ungdomsmat. Ikke bare på grunn av smak, men også fordi stadig flere ungdommer blir mer bevisst sammenhengen mellom mat og helse. Dette viser Food Factory’s markedsundersøkelser og tester med ungdommer i smakspanelene. ”Dette er ikke noe særnorsk fenomen. Det samme skjer i store deler av Vesten; i Europa, USA og Canada. Våre tester viser at ungdom i økende grad er opptatt av hva de får i seg av mat. Thai Chili Scampi scorer eksempelvis høyt i alle tester, blant annet fordi næringsinnholdet pr. 100 gr. er 86 Kcal energi, 6 gr. protein, 12 gr. karbohydrater og 2 gr. fett. Vi har løpende dialog med ernæringsfysiologer og andre fagmiljøer som engasjerer seg innen problemområdene ungdom og ernæring. Så langt har alle vært svært positive” opplyser Skoglund. Produseres i Thailand After School Dinner produseres i Thailand. Dette fordi man fant det riktig å produsere rettene i et område som har tusenårige tradisjoner innenfor denne matkulturen. Dessuten er produksjonskostnadene så lave at man kan holde en pris ut til kjøperne som kan konkurrere prismessig med hamburgere, pølser, pizza, pommes frites med mere. ”Våre produsenter leverer store volumer lokalt så vel som over store deler av verden for øvrig. Produksjonsmetoder, renhold og kontrollrutiner er i henhold til internasjonale standarder, lovverk og forskrifter (bla. de gjeldende EU-direktiver), og vi er underlagt det norske Mattilsynets løpende kontroll” understreker Petter Skoglund. Bred distribusjon viktig Petter Skoglund er veldig fornøyd med at After School Dinner har fått plass i hyllene hos NorgesGruppen og COOP. ”For oss er en bred distribusjon fra dag én svært viktig. At vi, som en ny og liten aktør med begrensede markedsbudsjetter og salgsressurser har fått innpass i hyllene til to av Norges største distribusjonskanaler, tolker vi som at de store aktørene ser det samme potensialet i disse produktene som vi gjør. COOP’s og NorgesGruppens velvillighet og imøtekommenhet er vi svært takknemlige for. Vi har all grunn til å tro at også andre kjedeaktører etter hvert vil melde sin interesse for After School Dinner-produktene, fremholder Skoglund. For ytterligere informasjon, kontakt Petter Skoglund på tlf (+47) 90 600 300 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=3899&lang=NO Indian chicken curry http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=3900&lang=NO Malaysian chicken satay http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=3901&lang=NO Malaysian fish curry http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=3902&lang=NO Penne Arribiato http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=3903&lang=NO Thai Scampi