Fortum del av verdens største ladested

Fortum Charge & Drive og Teslas nye ladested på Nebbenes er verdens største ladested hvor alle typer moderne elbiler kan lade.

Fortum Charge & Drive tilbyr fire hurtigladere med CHAdeMO- og CCS-tilkobling og fire mellomraske ladepunkt med 22 kW effekt ved Nebbenes. I tillegg tilbyr Tesla 20 Superladere på samme sted.

– Med 28 ladepunkter som kan benyttes samtidig, utgjør dette tilbudet verdens største ladested hvor alle typer moderne elbiler kan lade. Det er vi stolte av å være del av, sier leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive.

Flott plassering nord for Oslo

Ladestedet befinner seg ved Nebbenes Kro Nord.

– Med en flott plassering langs E6, omtrent halvveis mellom Oslo og Hamar, er dette et ladested som har vært svært etterspurt blant elbilister, sier Haugen Ihle.

Fortum byr på gratis lading

Anlegget åpnes med en seremoni i samarbeid med Tesla 1. september, og hele anlegget vil være strømsatt 2. september.

– Vi inviterer alle elbilister til å lade gratis på Fortums ladere på Nebbenes i åpningshelgen 2. til 4. september, sier Haugen Ihle.

Fortum lager ladekorridorer mellom de største byene

Fortum Charge & Drive er i ferd med å bygge ladekorridorer langs hovedveiene som forbinder de største norske byene. Innen utgangen av året vil Fortum i samarbeid med Enova tilby ladestasjoner med hurtiglading og mellomrask lading hver femte mil mellom byene Oslo og Trondheim, Oslo og Bergen, Oslo og Kristiansand, Kristiansand og Stavanger og Stavanger og Bergen.

Fortum etablerer også ladestasjoner lenger nord i landet, med en ladekorridor mellom Trondheim og Bodø.

– Så langt i år har vi installert omtrent 160 nye hurtigladere i Norge, med mange flere på vei før utgangen av året, sier Haugen Ihle.

Om Fortum Charge & Drive

Fortum Charge & Drive er pionerer innen ladeløsninger for elbil og er virksomme i en rekke land. Ladenettverket består i de nordiske landene av 2000 ladestasjoner for elbil, hvorav over 1350 av disse er i Norge, og benyttes av 80 000 elbilister. Alle ladestasjonene kan ses i dette kartet.

Skytjenesten Charge & Drive benyttes allerede av et 50-talls samarbeidspartnere i Norden. Hittil har selskap som Nissan, Renault, BMW, Volkswagen, McDonalds, St1 / Shell, KIWI, Shell/7-Eleven, IKEA, Thon/Timepark, ONEPARK og Q-Park valgt å samarbeide med Fortum Charge & Drive.

Bilder av Fortums ladestasjoner finnes på Fortums Flickr-side.