Rekordmange kollete NRF-okser på topp

Rekordmange kollete NRF-okser på topp Etter årets tredje runde med avkomsgransking har styret i Geno valgt ut 13 NRF-eliteokser til bruk i avlen. Fire av dem er gransket for første gang. Hele 10 av eliteoksene er kollete, det vil si at de er uten hornanlegg. - Med disse oksene i bruk kan vi trygt si at Norsk Rødt Fe (NRF) er på vei til å bli en kollet rase, men det vil ta noen år til før det er fullt gjennomført, forteller administrerende direktør Sverre Bjørnstad i Geno på Hamar. - I denne puljen er det hele fem okser med mer enn 20 poeng i samlet avlsverdi. Vi har aldri tidligere hatt så høy gjennomsnittlig avlsverdi på eliteoksene våre. De beste har svært høye indekser for melk og eksteriøregenskapene kropp og bein. For øvrig er oksene ganske jevne for de fleste egenskapene, sier Bjørnstad. Rogaland, Nord-Trøndelag og Buskerud De 13 eliteoksene kommer fra hele landet. Toppoksen 5583 Salte er født i 1998 hos Jonas Hadland, 4340 Bryne, Rogaland. Den har 25 poeng i samlet avlsverdi. I omtalen av 5583 Salte står det at oksen er kollet. Den gir døtre med god melkeproduksjonsevne og de har fine jur med sterke fester. På andreplass med 23 poeng i samlet avlsverdi kommer 5603 Lien. Den er født i 1999 hos Kåre Peder Aakre, 7970 Kolvereid, Nord-Trøndelag. Også denne oksen er kollet. Den gir døtre med god melkeproduksjonsevne. De har fine jur som sitter godt og med stor avstand fra spenespiss til bås. På delt tredjeplass med 21 poeng i samlet avlsverdi kommer 5613 Kvalbein, født i 1999 hos Kirsten og Ole Magnar Undheim, 4363 Brusand, Rogaland, 5618 Guterud, født i 1999 hos Inga og Steinar Guterud, 3629 Nore, Buskerud og 5646 Heigre, født i 1999 hos Astrid og Enevald E. Heigre, 4312 Sandnes, Rogaland. Alle tre oksene er kollete. Fire granskinger i året - Det er opplysningene om prestasjonene til døtrene til oksene som danner grunnlaget for avkomgranskingene. Fra og med i år granskes NRF-oksene fire ganger per år, mot bare en gang per år tidligere. Dette skjer i mars, juni, september og desember. Utsendelsen av sæd av de 13 eliteoksene som nå er valgt ut startet 13. september. I løpet av tre uker skal alle beholdere på sædrutene våre være oppdatert med sæd av de nye oksene. Da er det svært viktig at oppdaterte avlsplaner er på plass ute i besetningene, minner administrerende direktør Sverre Bjørnstad om. Kontaktpersoner i GENO Administrerende direktør Sverre Bjørnstad, telefon 62 52 06 00/ 91 12 55 99 Kommunikasjons- og markedssjef Mari Bjørke, telefon 62 52 06 00/ 90 77 83 01 Informasjonskonsulent Marie S. Skaare, telefon 62 52 06 00/ 41 56 16 38 På www.geno.no / Presseinfo finner du omtale og foto av samtlige NRF-eliteokser per september 2004. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no