Verdensomspennende avtale for salg av Norsk Rødt Fe signeres i dag

Verdensomspennende avtale for salg av Norsk Rødt Fe signeres i dag Genos datterselskap Geno Global AS undertegner i dag avtale med Semex Alliance om salg av NRF-sæd over hele verden. Semex er et samvirkeforetak med base i Canada. Selskapet er etablert i 85 land og dekker alle kontinent. Årlig selger Semex mer enn fem millioner sæddoser utenfor egne grenser og er ti ganger større enn Geno. - Gjennom denne distribusjonsavtalen skal vi kunne dekke markedene i alle de 85 landene med frisk og fruktbar NRF-sæd. Målet er at i løpet 3-5 år skal salget globalt bli større enn i Genos hjemmemarked, forteller daglig leder i Geno Global as, Tor-Arne Sletmoen. - Semex har hittil fokusert på Holstein. Selskapet har imidlertid innsett at for å komme inn i de største kommersielle melkekubesetningenene i verden må de tilby et annet konsept enn ren Holstein. Dette fordi Holstein-rasen i dag sliter med store fruktbarhetsproblemer, dårlig helse, svake kalver og dårlig holdbarhet på dyra. Norsk Rødt Fe derimot har i mer enn 30 år blitt avlet spesielt med tanke på å styrke nettopp disse egenskapene. Dette, i tillegg til svært positive resultater fra forsøk med krysning mellom NRF og Holstein i flere land er hovedgrunnen til at Semex i dag inngår avtale med Geno Global om distribusjon av NRF-sæd over hele verden. Avtalen er en milepæl, ikke bare for Geno, men for alle norske melkeprodusenter som i flere tiår har bidratt til det suksessrike avlsarbeidet på Norsk Rødt Fe. Kontaktpersoner i Geno: Daglig leder i Geno Global Tor-Arne Sletmoen, telefon 62 52 06 00 / 99 27 28 65 Informasjonskonsulent Marie S. Skaare, telefon 62 52 06 00 / 41 56 16 38 Pressemeldingen samt foto av Jacques Messier og Tor-Arne Sletmoen finnes på internett: www.geno.no / Presseinfo ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no