Get tester hastigheter opp mot 300 Mbit/s

Oslo, 24. november 2006: Digital-tv og bredbåndsselskapet Get har begynt testing av morgendagens teknologi som vil kunne gi Get sine bredbåndskunder en nedlastingshastighet på over 300Mbit/s.

Fiber-koaks strukturen som Get benytter i sitt bredbåndsnett har svært stor kapasitet. Post og teletilsynet omtaler fiber og fiber-koaks infrastrukturen som superbredbånd ("Vurderinger av bredbåndsdekning – tekniske muligheter og begrensninger", Post og Teletilsynet, 9. januar 2006), med en helt annen kapasitet enn det som er mulig over andre infrastrukturer. Med den nye teknologien, Eurodocsis 3.0., som Get nå tester, vil forskjellene mellom de som har superbredbånd og de som kun har tilgang til ADSL bli enda større enn de er i dag.

– Selv med hastigheter opp mot 300 Mbit/s bruker vi bare en brøkdel av kapasiteten som ligger i de moderne koaksialkablene ut til kundene. Dette gir spennende perspektiver på de muligheter alle husstander knyttet til Gets moderne infrastruktur har, sier administrerende direktør Gunnar Evensen.