Get tilbyr digital-tv til 1 million nordmenn

Oslo, 16. oktober 2006 − Get gir nå 1 million norske forbrukere tilgang til digital-tv. Dette innebærer at kundene får flere tv- og radiokanaler, bedre lyd- og bildekvalitet, og dessuten tilgang til funksjoner som elektronisk programguide og barnesperre.

Digital-tv og bredbåndsselskapet Get, tidligere UPC, vil i løpet av november og desember tilby digital-tv til forbrukere i Oslo, Østfold, Drammen, Kongsberg, Hønefoss, Eiker, Asker, Haugesund, Bergen og Kristiansand.* Alt kundene selv trenger å gjøre er å bestemme seg for hvilke kanaler de ønsker å abonnere på, og bestille dette fra Get. Kunden kan så selv hente digital-boksen hos sin lokale forhandler, eller, for et lite gebyr, få den levert rett hjem.

− Get er opptatt av å gi forbrukeren gode opplevelser. Nå får våre kunder mange nye og spennende muligheter, samtidig som vi gjør det svært enkelt for dem å oppleve den digitale verden, sier Gunnar Evensen, administrerende direktør i Get.

Kundene velger selv hvilke kanaler de ønsker å ha tilgang til. Get tilbyr over 90 digitale tv-kanaler, 20 analoge kanaler, samt et titalls radiokanaler. Abonnementprisen på digital-tv avhenger av hvilke kanaler kunden ønsker.

Nye produkter og tjenester

I tillegg til større kanalutvalg og bedre lyd- og bildekvalitet, vil Get sine kunder få tilgang til flere nye digitale produkter og tjenester. Dette inkluderer for eksempel:

Elektronisk programguide
Alle kunder får tilgang til denne tjenesten, som gir oversikt over alle kommende tv-programmer rett på tv-skjermen. Brukerne kan få informasjon om programmer en uke frem i tid, og dessuten bli varslet når favorittprogrammet starter.

Digital dekoder med innebygd harddisk
Denne dekoderen har innebygd harddisk, som gjør det mulig å ta opp og lagre tv-programmer. I tillegg har produktet funksjoner som lar forbrukeren stoppe et tv-program, for så å starte det opp igjen når en selv ønsker, samt automatiske opptaksmuligheter. Dekoderen vil bli tilgjengelig innen utgangen av året.

Brukervennlighet i fokus

En ny forbrukerundersøkelse som ble offentliggjort i dag, gjennomført av Get i samarbeid med Synovate MMI, viser at nordmenn er svært interessert i digital-tv og tilhørende funksjoner og tjenester. Samtidig har de aller fleste forbrukere liten kunnskap om digital teknologi, og svært lav kjennskap til mange av begrepene som benyttes flittig av bransjen og i mediene.

− Get er opptatt av å levere spennende underholdning, kommunikasjon og informasjon hjem til folk flest, uten at det forutsettes at kundene har omfattende teknologisk innsikt. Digital-tv åpner for mange nye og avanserte tjenester, men dette skal ikke gå utover brukervennligheten. Alt du trenger å gjøre er å sette inn kontakten, sier Gunnar Evensen, administrerende direktør i Get.

Alle kunder vil få tilsendt informasjon om det digitale tv-tilbudet. Kunder som ønsker digital-tv bestiller kanalpakken de ønsker og mottar digital dekoder fra Get. Dekoderen plugges rett inn i det vanlige tv-uttaket.

Se vedlegg for datoer for åpning av regionale digital-tv-nett.

Stavanger og deler av Oslo har hatt tilgang til digital-tv siden 2001.