Ny digital grunnpakke fra Get

Oslo 7. mars 2007 - Digital-tv og bredbåndsselskapet Get lanserer nå sin nye digitale grunnpakke. Det nye tilbudet består av 30 digitale tv-kanaler, inkludert to digitale visningskanaler. Over halvparten av kanalene vil i tillegg distribueres analogt. Det nye grunntilbudet vil være tilgjengelig fra 1. juni 2007.

- Undersøkelser vi har gjort, og ikke minst responsen fra våre kunder, viser at interessen for digital-tv blant norske forbrukere er svært stor. Vi er derfor stolte av å kunne tilby en ny digital grunnpakke som byr på et bredt utvalg kvalitetskanaler i alle sjangere. Med 370 000 hjem, og stadig flere programleverandører, er det mange hensyn og behov som skal dekkes. Vi tror vårt nye utvidede grunntilbud vil appellere til både store og små tv-seere, sier Gunnar Evensen, administrerende direktør i Get.

Kvalitet og bredde
Det nye grunntilbudet er basert på kundenes tilbakemeldinger i en seerundersøkelse som Synovate MMI nylig har gjennomført for Get, samt resultatet av forhandlinger med programleverandørene.

I MMI Synovates undersøkelse ble et tilfeldig utvalg på totalt 8000 kunder spurt om hvilke kanaler de ønsket seg i det nye grunntilbudet. Kundene kunne velge mellom å stemme på en ferdig sammensatt pakke, eller stemme på kanaler enkeltvis. 69 prosent av respondentene stemte på pakken satt sammen av Get, mens 31 prosent stemte på kanalene enkeltvis.

Den nye digitale grunnpakken vil inneholde kanalene: NRK 1*, NRK 2*, TV2*, TV3*, TV Norge*, TV2 Zebra*, Disney Channel*, ZTV*, SVT 1*, SVT2*, CNN*, Cartoon Networks/TCM*, MTV*, Travel Channel*, Eurosport*, SportN*, National Geographic Channel*, DR1, Discovery, BBC World, Showtime/Star!, TV2 Nyhetskanalen, TV2, Filmkanalen, The Voice, Viasat Nature og Crime. I tilegg tilbys EuroNews og TV5 som visningskanaler.
* Disse kanalene distribueres også analogt, og er derfor tilgjenglig også uten dekoder. Nye kanaler som distribueres analogt er Eurosport, Disney Channel og TV2 Zebra.

− Samtidig som vi tilbyr en ny digital grunnpakke til alle, vil vi opprettholde et analogt tilbud til de som ønsker å se tv uten en digital dekoder i ett eller flere tv-uttak hjemme. Kabel-tv kunder er etter hvert de eneste som fremdeles har dette valget, sier Gunnar Evensen, administrerende direktør i Get.

Nye muligheter med digital-tv
Overgangen fra analog til digital tv-distribusjon gir kundene bedre kvalitet på lyd og bilde, flere kanaler, samt en rekke nye funksjoner og tjenester. Med det nye grunntilbudet får Gets kunder tilgang til 30 digitale tv-kanaler (inkludert to visningskanaler), elektronisk programguide, norske radiokanaler, samt 40 digitale musikkanaler. I tillegg har Get lansert Get Box PVR som gir kunden mulighet til å pause tv-sendinger og ta opp tv-program direkte på dekoderen.

Prisen for den digitale grunnpakken er 209 kroner per måned for enkeltkunder og 99 kroner per måned for kunder som tilhører boligsammenslutning der den analoge grunnpakken betales gjennom husleien. I tillegg kommer en årlig digital kortavgift på 498 kroner. Prisen for Get Box PVR er 79 kroner ekstra pr. måned.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Øyvind Husby
Direktør for samfunnskontakt, Get