Braun vekker til live smaken av gamle dager

Report this content

Salting, tørking, frysing, sylting. Folk har gjennom alle tider brukt innovative metoder til å bevare mat. Nå gjenoppliver Braun en gammel konserveringsmetode som hittil har vært forbeholdt de få. Brauns Multiquick Fresh System stavmikser kan nemlig ikke bare blande, røre, mikse, piske og hakke, den kan også vakuumpakke - en effektiv konserveringsmetode som har vært kjent siden det første århundre.

Jo, mindre luft – dess lengre holder maten. Denne enkle læresetningen har vært kjent siden år null. Kokken Apicius beskriver i den eneste overlevende romerske kokebok hvordan råvarer ødelegges hvis de blir utsatt for luft. Apicius råd var å bevare grønnsaker, frukt og kjøtt i olivenolje og honning for å forlenge holdbarheten og bevare friskheten. Også i Norden har det i århundrer vært allmenn viten at matvarer holder seg best hvis de skjermes for luft. En utbredt konserveringsteknikk på 1800-tallet var å varme opp maten, forsegle den og deretter raskt kjøle den ned. Slik ble det dannet en vakuumhinne som hindrer bakterier og mikroorganismer i å trenge inn og forderve maten. Luft er den store synderen Problemet i dag er at de færreste har tid til å sylte, røke eller salte. I en travel hverdag havner maten ofte i fryseren eller i kjøleskapet med et stykke folie rundt. Men verken kjøleskap eller fryser hindrer maten fra å komme i kontakt med oksygen. Nettopp oksygen er den store synderen når det gjelder matens smak, lukt og holdbarhet. Derfor har Braun utviklet en stavmikser som gjør det lett og oppnåelig å fjerne luften rundt maten, slik at råvarene holder seg friske og fulle av smak over lengre tid. ”Vi har kombinert gammel og viktig kunnskap om konservering med moderne teknologi og design. Vårt mål er å gjøre vakuumpakking tilgjengelig for alle. I årevis har kokker og restauranter brukt vakuumpakning til oppbevaring av kvalitetsmatvarer, men teknikken har inntil nå vært forbeholdt kun denne gruppen. Med Braun Fresh System blir vakuumpakking tilgjengelig i de moderne hjem som en av de sunneste og mest skånsomme konserveringsmetoder man kjenner”, forteller Jesper Pettersson som er nordisk manager for Braun. Braun Fresh System holder maten frisk vesentlig lengre enn ved vanlig oppbevaring og bevarer lukten og smaken til frukt, grønnsaker og kjøtt. Under vakuumpakkingen suges luften ut av emballasjen, men samtidig sikres det at frukt og grønnsaker fremdeles puster. Særlig bær og ømfintlige frukter som normalt blir myke og ekle i kjøleskapet bevarer konsistensen og sprøheten med Brauns Fresh System. Man kan selvfølgelig også bruke Fresh System til oppbevaring av middagsrester fra dagen før, et sunt alternativ til frysing. Sunt og godt til hverdagsgourmeter Fresh System garanterer ikke bare bedre smak. Systemet bevarer også vitaminer og næringsstoffer som normalt går tapt ved kontakt med oksygen. Viktige stoffer, for eksempel antiokidanter som styrker immunforsvaret, vil med Fresh System finne veien inn i kroppen og gir dermed en sunnere hverdag. For hverdagsgourmeter som er opptatt av smak og kvalitet, er Brauns stavmikser ikke til å komme utenom. Fresh System blander, hakker, rører, pisker og mikser - og gjør det lett å holde maten frisk og full av smak. Ytterligere informasjon får man ved henvendelse til Marit Nysæter fra Braun tlf: 22 72 88 18 eller e-post Marit_Nysaeter@gillette.com Ytterligere bildemateriale kan man få av Egil Steinsland fra Geelmuyden.Kiese tlf: 99 48 52 68 eller e-post: est@geelmuyden-kiese.no Braun er en ledende global produsent av småelektriske apparater, verdensberømt for banebrytende og innovative nye produkter og design av høy kvalitet. Sortimentet omfatter produkter til tannpleie, elektriske barbermaskiner, skjønnhetsprodukter, kjøkkenmaskiner og utstyr til personlig diagnostisering. Braun ble grunnlagt i Tyskland i 1921 og har siden 1967 vært et datterselskap av The Gillette Company. Virksomheten har ca. 9.000 ansatte over hele verden, og hovedkontoret ligger i Kronberg i Tyskland. Fakta om Multiquick MR 5550 CA V2 FreshSystem Multiquick Fresh System er den første stavmikseren som i tillegg til å hakke, blande, mikse og piske også kan vakuumpakke. Vakuumpakking er en gammel og velkjent konserveringsmetode som Braun nå har gitt nytt liv. Enkel konserveringsmetode Braun Multiquick leveres med et vakuumpumpestykke som monteres på selve stavmikseren. Pumpen fungerer ved å skape et vakuum i glassbeholdere. Hurtig og enkelt. Med vakuumpakking holder maten seg frisk, sprø og smakfull opp til tre ganger så lenge som ved oppbevaring i kjøleskap uten vakuum. Alt-i-ett stavmikser Multiquick Fresh System inneholder i tillegg til vakuumpumpestykket, et blande-, mikse-, piske- og hakkemunnstykke med et tilhørende 600 ml plastbeger med lokk. Alle tre munnstykkene kan monteres på selve stavmikseren. To delikate glasskåler er inkludert til bruk ved vakuumpakning. En rektangulær 3,1 liter og en rund 0,9 liter skål med lokk. Skålene er fremstilt av Pyrex, hardt, motstandsdyktig glass som tåler både mikrobølgeovn, alminnelig ovn, frysing og oppvaskmaskin. Den kraftige 600 W motoren med turbofunksjon gir deg de raskeste og beste resultatene, i enhver situasjon. Multiquick Fresh System gir mulighet for å fininnstille hastigheten i 12 forskjellige trinn og det ergonomiske håndtaket gjør matlagingen enklere enn noensinne. Friske varer forblir friske og fulle av smak Fresh System holder maten frisk opp til tre ganger lengre enn ved vanlig oppbevaring. Friske grønnsaker (paprika, agurk, tomat etc): Standard oppbevaring 6 dager. Vakuum oppbevaring 10-12 dager. Frisk frukt (jordbær, moreller, kirsebær etc): Standard oppbevaring 3 dager. Vakuum oppbevaring 10 dager. Kake og chips (tortilla, kaker, potetchips etc): Standard oppbevaring 3 dager. Vakuum oppbevaring 30 dager. Hold på vitaminene Vitamin C-nivået faller under normal oppbevaring med 35% i løpet av de første seks dagene. Med vakuumpakking holder vitamin C-nivået seg på 100%. Pris Multiquick Fresh System kan kjøpes hos utvalgte jernvarer, stormagasiner og hvitevarebutikker. Veiledende pris er kr 1398.