Pressemelding: Ole Brumm mot økende tannråte hos barn

Report this content

Pressemelding: Ole Brumm mot økende tannråte hos barn "Null hull"-generasjonen er over: dagens barn drikker brus og saft som gir god grobunn for tannråte. I Oral-B Stages-serien er det lett å finne rett børste til rett alder - det er viktig for å forebygge emaljeskadene. Fluor og informasjon til tross rammes 60-90 prosent av barn i vestlige land av karies, eller tannråte på godt norsk. Fordi tannråte smitter fra tann til tann, vil barn som har hatt hull i melketennene også være utsatt for hull i de nye tennene de skal ha livet ut. Regelmessig tannpuss med rett børste og teknikk er den eneste måten å sikre seg hull i tennene, og det krever en tannbørste som er riktig tilpasset til barnets utviklingstrinn og motivasjon for å pusse godt og ofte. Oral-B Stages-tannbørstene tar hensyn til at barns behov utvikler seg over tid. Rett børste til rett alder Under utviklingen av de nye Oral-B Stages tannbørstene er det tatt hensyn til at barnas tenner og tannkjøtt endres med alderen. Både antall, størrelse og type tenner endres etter hvert som barnet vokser, samtidig utvikles også motorikk og motivasjon. Tannbørstene i Oral-B Stages-serien har riktig mykhet og er inndelt i aldersklasser etter størrelse og form på børstehode og bust for å passe nøyaktig til barnets behov på hvert utviklingsnivå. For de aller minste vil det være foreldrene som holder i børsten, derfor er vinkelen på disse modellene tilpasset dette. Stage 1 er beregnet på barn fra 4 til 24 måneder, Stage 2 2 -4 år, Stage 3 5-7 år og Stage 4 8 år og eldre. Alle børstene har bløtt hode som skåner tannkjøtt og emalje. For å sikre at de skiftes når de skal, viser de innebygde Indicator®-børstehårene når børsten må byttes ut. Også skaftet er formet for små barnehender Oral-B Stages-serien er utviklet i samarbeid med barneleger og -tannleger, foreldre og barn, og motivasjonen er ivaretatt gjennom utforming med kjente Disneymotiv. Tannbørstene for de minste er dekorert med Ole Brumm, Nasse Nøff, Tigergutt og Tussi, mens børstene for gruppen 5-7 år har Prinsesse Jasmine og Ariel samt Toy Story-figurene Buzz, Woody, Aliens og Zurg. Oral-B Stages tannbørster fås kun kjøpt på apotekene VITUS og Ditt Apotek og koster omkring kr 29. For mer informasjon vennligst kontakt: Marit Nysæter, produktansvarlig i Gillette Group Norge AS, tlf. 22 72 88 10 /dir. 22 72 88 18 Bildemateriale kan bestilles fra Pål Heldaas, Geelmuyden.Kiese as, tlf. +47 970 79 763, e-post phe@geelmuyden-kiese.no Fakta om Oral-B Stages-tannbørster til barn Stage 1 (4-24 måneder) · Utviklet til børsting av barnets gommer og første tenner · Bløte børstehår og bløtt børstehode som beskytter og masserer gommene forsiktig · Fordi foreldrene pusser babyens tenner, er skaftet tilpasset en voksen hånd. Det gir godt grep på børsten og gjør den lett å kontrollere Stage 2 (2-4 år) · Utviklet for barn i lekealder, som er i ferd med å lære seg å pusse tenner selv og som har voksende melketenner · Børstens hode er smalt, børstekonstruksjonen enkel, og børstehodets lille POWER TIP® gjør det lettere å rengjøre tennene lengst bak i munnen · I børstens utforming er det tatt hensyn til motorikken og den begrensete erfaringen barn i lekealderen har. Tannbørsten har et håndtak som er lett å holde i både for barn og voksne som skal hjelpe til med pussingen. · Barn i denne alderen elsker Disney-figurer. Derfor hjelper Ole Brumm og vennene hans i Hundremeterskogen barnet til å interessere seg for tannpussen Stage 3 (5-7 år) · Utviklet for barn som har begynt å miste melketennene og i stedet begynt å få permanente tenner · Det koppeformete børstehodet er utviklet for å rengjøre hver enkelt tann effektivt · POWER TIPPEN® er nå større og sikrer mer effektiv børsting av de vanskelig tilgjengelige tennene bakerst i munnen · Det kraftige, sklisikre håndtaket er beregnet for barnehagebarn med bedre utviklet motorikk. De klarer nå mer eller mindre å pusse selv · Barn i denne alderen er interessert i mange forskjellige ting og nye motiver. Håndtakets illustrasjoner er Disney-prinsessene Jasmin og Ariel samt Toy Storys Buzz Lightyear-motiver Stage 4 (8+) · Beregnet på barn som har en kombinasjon av permanente tenner og melketenner · Barn i denne alderen mister melketennene, og nye tenner er på vei. Tomme mellomrom kan være smertefulle under tannpussen · Tannbørsten består av en kombinasjon av ulike børstekonstruksjoner som både pusser og masserer følsomme tenner og tannkjøtt, samt POWER TIPPEN®, som gjør det lett å komme til de vanskelig tilgjengelige tennene bakerst i munnen · Skaftet minner om de voksnes tannbørster, men er gjort mer brukervennlig for store barn. Tannpussingen blir derfor både kontrollert og behagelig · Barn i denne alderen foretrekker mønstre og fargesammensætninger ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/08/20040708BIT20920/wkr0010.pdf Pressemelding i pdf format