Mer ERTMS for Goodtech

Innen forretningsområdet Infra har Goodtech vunnet en ny kontrakt i forbindelse med at Trafikverket forsetter innføringen av trafikkstyringssystemet ERTMS i Sverige.

Goodtechs oppdrag omfatter forberedelser for innføring av ERTMS-R langs Skellefteåbanen, strekningen Bastuträsk – Skellefteåhamn. Kontraktsverdien, inklusive opsjoner, er nærmere SEK 8 millioner og leveransene skjer fortløpende fra begynnelsen av mai til slutten av oktober 2012.

-          Det er naturligvis inspirerende at vi får fortsette arbeidet med utbyggingen av ERTMS systemene i Sverige. I dag medvirker vi allerede i utbyggingen av pilotprosjektet for ERTMS nivå 2 langs Haparandabanen, der vi er klar for sluttleveranse i løpet av kort tid, sier Göran Jakobsson, enhetssjef for Infrasystemer i Goodtech.

ERTMS består av to deler, radiosystemet GSM-R og ETCS (European Train Control System), som er det utstyret som finnes henholdsvis ombord på togene og i bakken. ERTMS finnes på tre nivåer, nivå 1 ligner dagens ATC-system mens nivå 2 og 3 baseres på radiosignaler. Lavtrafikkerte baner som Skellefteåbanen utstyres med nivå 3. Planlagt trafikkstart er beregnet i løpet av 2013.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Göran Jakobsson, Enhetssjef Infrasystem, Goodtech, tlf +46 70 713 08 12, E-post: goran.jakobsson@goodtech.se
Vidar Låte, Konsernsjef, Goodtech ASA, tlf +47 815 68 600, E-post: vidar.laate@goodtech.no

Goodtech ASA er notert på Oslo Børs, omsetter for ca. NOK 2 milliarder og har over 1400 medarbeidere på et 40-talls steder i Norge, Sverige og Finland. Selskapet leverer prosjekter, tjenester og produkter innen elektro- og prosessteknikk, miljøteknikk og industriteknikk til energi, industri, infrastruktur, bygg og offentlig sektor i Norden. www.goodtech.no.