Dunlop presenterer de eksklusive vinterdekkene 2013

I år feirer Dunlop 125 år med nyskapende dekkutvikling. På grunn av selskapets unike historie og erfaring kan Dunlop tilby et stort utvalg av vinterdekk av høyeste kvalitet. Sortimentet omfatter alt fra det testvinnende SP WinterSport 4D og kundenes favoritt, piggdekket Ice Touch, som ble lansert i 2012, til det nye Winter Response 2, et dekk for små og kompakte biler.

Ice Touch

Dunlop Ice Touch er spesielt utviklet med tanke på noen av de tøffeste vinterforholdene i Norden og Baltikum. Dettet er utviklet for å gi maksimalt grep på is og snø, og med Dunlops vanlige direkte holdning har det høyt sikkerhetsnivå samtidig som det er morsomt å kjøre på. I en uavhengig test av piggdekk utført av Test World-institute i Finland i 2012, viste Ice Touch noen tydelige fordeler fremfor konkurrentene.*

Dekkets solide grep drives av piggene som har en avansert 4D-design med retningsinnretting. For bedre veigrep har 4D-piggen en skarp kant for grep på is under akselerasjon, mens skarpe sidekanter gir sidegrep for bedre feste på is i svingene. Den brede kanten bak på piggene gir effektiv og trygg bremsing. Kanter i flere retninger i slitemønsteret sikrer at dekket gir godt grep alle veier. Ice Touch har også et avansert materiale for lave temperaturer. Det beholder sin høye fleksibilitet også når det blir ordentlig kaldt.

Ice Touch kan også håndtere slaps og vått føre, noe bilførere i Norden ofte står overfor, ved hjelp av et hovedspor i full dybde for bedre drenering. En optimert stamme reduserer vekten for lavere rullemotstand og dermed mer drivstofføkonomisk kjøring.

SP IceSport

Dunlop SP IceSport er et piggfritt dekk for nordiske forhold, utviklet for å håndtere de vanskeligste vinterveiene. Det er laget for sjåfører som foretrekker piggfrie dekk som gir både god kjøreglede og god sikkerhet med sine utmerkede bremseegenskaper på varierende nordisk vinterføre.

Under utviklingen av det piggfrie, nordiske vinterdekket SP IceSport, kombinerte Dunlop flere teknologier som har vist seg å være vinnende konsepter. Derfor har SP IceSport tredimensjonale, sammenlåsende lameller på skulderdelen på begge sider av slitebanen, med klassiske sikksakklameller på midten. Dette gir både balanse og kjørestabilitet.

Dekket har også nordisk materialteknologi som beholder fleksibiliteten ved lave temperaturer for å gi maksimalt grep på vinterføre. SP IceSport har en lett stamme. Lavere uavfjæret masse betyr smidigere dekkegenskaper og lavere rullemotstand for redusert drivstofforbruk.

SP WinterSport 4D

SP WinterSport 4D er et piggfritt dekk spesielt utviklet for de ulike typene vinterføre på europeiske veier. Dekket har fått navn etter det nyskapende 4D-lamellsystemet. Dekket har også V-formede spor med et unikt system for snøfjerning som sikrer at slitemønsteret ikke blir blokkert med kompakt snø. En annen egenskap er de sagtaggede innsidene av blokkene som gir bedre bremsing på snø.

SP WinterSport 4D egner seg også godt for kjøring på våte veier som aldri får det solskinnet eller de temperaturene som skal til for å tørke dem. For å fungere best mulig under slike forhold, har dekket et retningsinnrettet slitemønster og et dynamisk slitebanemateriale som effektivt drenerer bort vannet ved å eliminere turbulens i sporene, mens materialet gir bedre grep.

Dunlop SP WinterSport 4D er tilgjengelig i 37 dimensjoner, fra 195/65R16 til 255/35R19, og dekker mer enn åtte av ti biler i markedet for sports- og premiumbiler.

Winter Response 2

Winter Response 2 er et nytt dekk for det europeiske markedet, utviklet for å håndter viktige sikkerhetsaspekter som bremsing og håndtering på snø, is og våte vinterveier. Den nyskapende teknologien innebærer blant annet 45 graders skulderlameller som gir bedre grep i svingene på snø og is. Den nye profildesignen med den nye mønsterblokkgeometrien gir bedre veigrep under akselerasjon og bremsing på snøføre.

Den økte lamelltettheten gir flere bitende kanter for mer stabile kjøreegenskaper på vått føre og gir ekstra veigrep, kortere bremsestrekning og mer stabilitet i svingene på snøføre.

Basert på den nye EU-merkingen av dekk, som har vært obligatorisk siden november 2012, har Winter Response 2 en B-gradering for våtgrep for 16 av de 22 dimensjonene som blir lansert på markedet.[1] Winter Response 2 gir også forbedret drivstofføkonomi.*

[1] Graderingene som vises, er bare anslag og kan bli endret. De faktiske graderingene for dette nye produktet blir klare før det kommer på markedet.

* Sammenlignet med forgjengeren

** Sammenlignet med gjennomsnittet for fire ledende konkurrenter

målt av Test World Ltd i januar 2012. Dekkdimensjon: 205/55R16

94T. Testbil: Audi A3. Sted: Ivalo (Finland), Luxembourg (Luxembourg ). Rapport nr: TW-TT11-MT224.

Om oss

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 150 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter. Goodyear har omtrent 64,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 48 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.no. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.