Er du klar til vinteren? Merke, underlag og riktig dekkdimensjon – her er ekspertenes beste tips når det igjen er tid for å bytte til vinterdekk

Foran den kommende vintersesongen er det mange som planlegger å kjøpe nye dekk. Men hva bør man egentlig tenke på når man skal velge dekk? Goodyear har i en stor undersøkelse spurt dekkeksperter rundt om i landet om deres beste råd ved kjøp av nye vinterdekk.

169 dekkforhandlere i hele Norge har svart på spørsmål om hva som er det viktigste å tenke på når man kjøper vinterdekk. Svaret er tydelig. Det aller viktigste er å tenke over hva slags underlag man kommer til å kjøre mest på.

– Vi er 100 prosent enige med forhandlerne. Det underlaget du først og fremst planlegger å kjøre på i vinterhalvåret, bør alltid være avgjørende for hvilken type dekk som passer deg aller best. Den norske vinteren kan variere betydelig avhengig av hvor i landet man bor, men uansett bør man forberede både seg selv og bilen til vinterens strabaser. Å kjøre med feil type dekk kan få alvorlige konsekvenser for bilens egenskaper, siden dekkene er den eneste kontakten du har med veibanen. Derfor er det alltid et godt tips å stille spørsmål og benytte seg av dekkforhandlernes kunnskaper når du skal planlegge innkjøp av nye vinterdekk, sier Karin Senning, Nordic Sr Brand Manager hos Goodyear Dunlop.

Bare to prosent av dekkekspertene fremhever EUs dekkmerking som den viktigste faktoren for valg av vinterdekk. En av årsakene til at EUs dekkmerking får så lite å si for kjøp av vinterdekk hos de norske dekkforhandlerne, kan være at nordiske vinterdekkegenskaper ikke synliggjøres i særlig grad med denne merkingen.

– Siden utvikling for egenskaper på is sår i motsetning til egenskaper og rullemotstand på vått underlag, får vinterdekk som er tilpasset nordiske vinterforhold, en lavere klassifisering på disse områdene sammenlignet med vinterdekk som er tilpasset mer kontinentale vinterforhold, noe som kan gi forbrukerne et misvisende bilde. Her er dekkekspertens rolle avgjørende for å gi kundene et bedre helhetsbilde, sier Karin Senning.

Goodyear har også spurte også om de vanligste feilene som nordmenn gjør når de bytter dekk selv uten profesjonell hjelp. Mer enn hver fjerde, 28 prosent, av de spurte dekkforhandlerne svarte at mange av dem som bytter dekk hjemme, ofte har for lite luft i dekkene. Deretter svarer 27 prosent at de anser at det er den dårlige kontrollen av dekkslitasje, altså mønsterdybden, som er den vanligste feilen. 21 prosent sier at mange som bytter dekk hjemme, setter på dekket i feil retning.

Dette er de fem viktigste punktene å tenke på når du kjøper nye vinterdekk, i henhold til ekspertene:

Hva slags underlag man kommer til å kjøre mest på, valg av dekkmerke, dekkets dimensjon, dekkets slitestyrke og dekkets resultater i magasintester.

Goodyears tips:

Vinterdekk som skal fungere på vått eller slapsete føre eller på snø, og samtidig kunne gi god friksjon på is, må ha veldig god mønsterdybde. Når mønsterdybden blir mindre, reduseres dekkets evne til å drenere bort slaps og få grep på is. Kontroller derfor at mønsterdybden er minst 3 mm, og at dekkene er jevnt slitt.

Om undersøkelsen

Spørsmålene er stilt via et skjema på nettet, og ble gjennomført av Goodyear i løpet av september 2015 med forhandlere som deltar i Goodyear Dunlops TestDriver-program. Til sammen har 169 norske dekkforhandlere deltatt.

Om oss

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 150 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter. Goodyear har omtrent 64,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 48 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.no. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.