Goodyear FUELMAX Best i TÜV SÜD-test

Goodyear FUELMAX S og FUELMAX D slo toppkonkurrentene i uavhengig rullemotstandstest utført av TÜV SÜD.[1]

Stockholm, 26.08.2014 – Goodyears nylig lanserte FUELMAX-serie med lastebildekk med lav rullemotstand har fått topplasseringer i tester som sammenligner rullemotstanden i dekk fra ledende konkurrenter. I disse testene har det anerkjente biltestfirmaet TÜV SÜD Automotive GmbH sammenlignet rullemotstanden for styre- og drivdekk fra FUELMAX-serien med tilsvarende dekk fra tre hovedkonkurrenter. På grunnlag av resultatene for rullemotstand beregnet Goodyear at Goodyear FUELMAX-dekkene i kombinasjon med Goodyears drivstoffeffektive tilhengerdekk Marathon LHT II kan spare en typisk flåteoperatør omtrent 10 000 NOK[2] i drivstoffkostnader per år per kjøretøy sammenlignet med den beste av konkurrentene som ble testet, og helt opptil 16 300 NOK sammenlignet med gjennomsnittet av de tre. Det betyr at Goodyear FUELMAX-dekkene er ledende på drivstoffbesparinger.

FUELMAX er Goodyears drivstoffeffektive serie med fokus på redusert rullemotstand, men uten at det har gått på bekostning av kjørelengde, bremsing på vått underlag eller andre viktige egenskaper. Det gode potensialet for drivstoffbesparinger med FUELMAX-serien, nå underbygd med resultatene fra TÜV SÜDs rullemotstandstest, gjenspeiles også i de veldig gode klassifiseringene dekkene får for drivstoffeffektivitet: Seks av sju av de Goodyear FUELMAX-dekkene som for øyeblikket er tilgjengelige i den drivstoffeffektive serien, har fått klassifiseringene A eller B.

«Disse testene underbygger virkelig den utmerkede drivstofføkonomien våre nye FUELMAX-dekk kan gi flåteoperatørene for å hjelpe dem å redusere kostnadene. FUELMAX-dekkene er de mest drivstoffeffektive i Goodyears sortiment, og disse resultatene understreker vår tro på at de er de mest drivstoffeffektive dekkene på markede i dag», sier Boris Stevanovic, markedsdirektør for kommersielle dekk hos Goodyear EMEA.

Resultatene av rullemotstandstesten ble delt inn i tre områder – styre-, driv- og tilhengerdekk, og i alle disse testene var Goodyear FUELMAX og Marathon LHT II tydelig bedre enn konkurrentene. Resultatene av TÜV-testen viser at en årlig innsparing på 10 000 NOK per kjøretøy kan oppnås ved å bruke en kombinasjon av Goodyear FUELMAX S og D og Marathon LHT II, sammenlignet med den beste av konkurrentene. Innsparingene for Goodyears mest drivstoffeffektive lastebildekkserie sammenlignet med gjennomsnittet av konkurrentene som ble testet av TÜV SÜD, beregnes til hele € 1950 per kjøretøy. Disse tallene viser de store mulighetene for innsparinger som en flåte kan oppnå ved å bruke Goodyear FUELMAX-serien i kombinasjon Marathon LHT II. Beregningene er basert på en alminnelig femakslet, 40-tonns trekkvogn med tilhenger, en årlig kjørelengde på 150 000 km, et drivstofforbruk på 3,4 liter per mil og en drivstoffpris på 10,90 NOK per liter.

[1] Rullemotstandstest (ISO28580), utført av TÜV SÜD Automotive i februar 2014 (TESTRAPPORT NR.
76252746).

[2] Drivstoffbesparingen er beregnet av Goodyear GIC*L på grunnlag av en alminnelig femakslet, 40-tonns trekkvogn med tilhenger med dekkdimensjonene 315/70R22.5” på styre- og drivdekk og 385/55R22.5” på tilhengerdekk, antatt et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 3,4 liter per mil, kjørelengde på 150 000km per år og gjennomsnittlig drivstoffpris på € 1,30 per liter. De faktiske resultatene kan variere på grunnlag av, men ikke begrenset til, vei- og føreforhold, kjørestil, slitasjeforhold, dekkdimensjon, lufttrykk og vedlikehold av kjøretøyet.

(1 euro: 8,38 NOK 1/7 2014)

Om oss

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 150 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter. Goodyear har omtrent 64,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 48 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.no. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.