Goodyear går videre med sin Connected Business-modell for sammenknyttet virksomhet med automatisert dekkproduksjonsanlegg

Vekst i kjøretøymodeller og valgmuligheter driver frem en stigende etterspørsel etter Premium-dekk

Den nyskapende produksjonsprosessen Mercury gjør det mulig å fylle kundenes bestillinger på bestilling

Nytt anlegg i Luxembourg skal starte produksjonen i 2019

Oslo, september 2017 – Med sine fremskritt innen sammenknyttet virksomhet kunngjør Goodyear Tire & Rubber Company i dag sine planer om å utvikle et nytt anlegg i Luxembourg som utnytter en nyskapende produksjonsprosess for å møte kundenes stigende etterspørsel etter Premium-dekk.

Den egendefinerte prosessen har fått navnet Mercury, og omfatter svært automatiserte, sammenknyttede arbeidsstasjoner og bruker ekstra produksjonsteknologier for å effektivt produsere Premium-dekk i små kvanta på bestilling for bytte- og originalutstyrskunder.

Goodyears styreleder og administrerende direktør Richard J. Kramer offentligjorde Mercury og selskapets planer ved grunnsteinsnedleggelsen for anlegget her.

«Mercury møter den økende kompleksiteten i dekkbransjen etter hvert som antallet kjøretøymodeller og valgmuligheter som kundene står overfor, fortsetter å stige», sier Kramer.

«Dette gir oss anledning til å øke hastigheten og fleksibiliteten for å møte den stigende etterspørselen etter små volumer av Goodyears Premium-dekk med gode marginer, og levere dem til kundene når de trenger dem, raskere enn noen gang.»

«Mercury vil være et skritt videre for vår Connected Business-modell med sammenknyttet virksomhet, som samler all virksomheten vår under samme paraply – fra produksjonsgulv til forbrukerne som velger Goodyear på nettet og i butikkene», fortsetter han.

«Den vil utfylle våre eksisterende anlegg for produksjon av store volumer og gi oss en stor konkurransefordel.»

Det nye anlegget, som planlegges å åpnes i 2019, ligger like ved Goodyears innovasjonssenter og testbaner i Luxembourg.

Selskapet investerer 77 millioner amerikanske dollar i anlegget, som vil produsere omtrent 500 000 dekk per år og skape omtrent 70 nye heltidsstillinger.

Teknologien som brukes i Mercury-prosessen har blitt utviklet og testet på Goodyears innovasjons- og utviklingssentre gjennom de siste fem årene.

Navnet Mercury er en hyllest til den greske guden Merkur, guden for handel og reiser, som også var inspirasjonen bak støvelen med vinger i Goodyears logo, skapt av Goodyears grunnlegger, Frank A. Seiberling.

Om oss

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 150 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter. Goodyear har omtrent 64,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 48 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.no. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.