Goodyear lastebildekk – de raskeste i verden!

Brussel 24. august 2016 – The Iron Knight fra Volvo Trucks har knust to verdensrekorder i fart for lastebiler på Goodyear-dekk. Dette har gjort dekkene til de raskeste lastebildekkene i verden. Spesialdekkene er utviklet og produsert av Goodyear, og er resultatet av kontinuerlig samarbeid og solid OE-partnerskap med den ledende lastebilprodusenten Volvo Trucks. Goodyear-dekkene på The Iron Knight hjalp den 4,5 tonn tunge lastebilen med 2400 hestekrefter til å nå en gjennomsnittsfart på 169,09 km/t på 21,29 sekunder over en distanse på 1000 meter fra en stillestående start. The Iron Knight slo også rekorden for 500 meter med 131,29 km/t på 13,71 sekunder fra en stillestående start. Dersom det ikke er imponerende nok, oppnådde The Iron Knight en toppfart på 276 km/t under rekordløpet.

Teknologien til de unike lastebildekkene produsert av Goodyear for den nye verdensrekordlastebilen, er basert på erfaring fra lastebilløp. Stammene til rekorddekkene er standard, siste generasjons lastebildekkstammer fra Goodyear som brukes hver dag på europeiske veier. Den nye verdensrekorden som ble satt med Goodyears lastebildekk, viser Goodyears teknologiske overlegenhet i transportindustrien.

«Med så mye effekt og dreiemoment er det en utfordring for dekkene å sørge for at en 4,5 tonns lastebil holder seg på banen ved hastigheter opptil 280 km/t», sa Laurent Colantonio, direktør for dekkteknologi i Goodyear Europa, Midtøsten og Afrika. «Det at vi kan utvikle dekk som setter verdensrekorder i fart, beviser at vi vet hvordan vi kan bruke avansert teknologi og innovasjon til å produsere eksepsjonelle dekk. Dette gjelder både for The Iron Knights dekk og våre standard lastebildekk, som gir høy ytelse til kundene og hjelper dem til å redusere livsløpskostnadene.»

Goodyears 315/70R22.5-styredekk på The Iron Knight er basert på Goodyears lastebilløpdekk. Disse dekkene brukes av alle lastebilene i Det internasjonale bilsportforbundets (FIA) europamesterskap i lastebilløp. 495/45R22.5-drivdekkene kan motstå det utrolige dreiemomentet som The Iron Knight utvikler. Begge dekktypene bygges på stammer som er standard for Goodyears lastebildekk. De har spesielt utviklede slitebaneblandinger og slitebanemønstre. Dekkene som satte verdensrekorden, har særegne The Iron Knight-dekorasjoner på sideveggene.

Rekorden ble satt på en avsperret testbane nord i Sverige. The Iron Knight ble kjørt av Boije Ovebrink, som har mer enn 30 års erfaring med både bil- og lastebilløp og som tidligere har slått fem fartsrekorder. Idet denne artikkelen publiseres, overgår Det internasjonale bilsportforbundet rekordene.

Volvo Trucks og Goodyear har en lang og solid samarbeidshistorie, spesielt når det kommer til verdensrekorder i fart. The Mean Green, som også ble kjørt av Boije Ovebrink, ble den raskeste hybridlastebilen i 2012 da den slo to verdensrekorder i fart på spesielt utviklede lastebildekk fra Goodyear.

Om oss

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 150 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter. Goodyear har omtrent 64,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 48 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.no. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.