Goodyear omdanner avfall fra rishøsten til drivstoffeffektive slitebaner på dekk

Stockholm, 6. oktober 2014 – Risskall var tidligere avfall som ble lagt på fyllingen, men nå bruker Goodyear Tire & Rubber Company dette til å lage drivstoffeffektive dekk. Goodyear kunngjorde i dag at de vil utnytte asken som er igjen etter at risskallene fra innhøstingen er brent for å produsere elektrisitet, som en miljøvennlig kilde til silika til bruk i dekkproduksjonen.

Selskapet har testet silika fra risskallaske gjennom de to siste årene på sitt innovasjonssenter her, og har funnet at dens innvirkning på dekkegenskapene er de samme som silika fra mer tradisjonelle kilder. Goodyear forhandler med potensielle leverandører om kjøp av silika produsert av
risskallaske til bruk i dekkene sine.

«Bruken av risskallaske vil gi Goodyear en alternativ kilde til silika samtidig som vi bidrar til å redusere mengden av risskallavfall på fyllingene», sier Joseph Zekoski, fungerende teknisk direktør. «Dette
illustrerer Goodyears engasjement for fornyelse og miljø.»

Hvert år høstes mer enn 700 millioner tonn ris i verden, i henhold til FN-organisasjonen FAO (Food and Agricultural Organization), og håndteringen av risskallene er en miljømessig utfordring. Det fører til at skallene ofte brennes for å generere elektrisitet og redusere mengden avfall som sendes til fyllingene.

Silika blandes med gummi i slitebanene på dekk for å gjøre
gummien sterkere og bidra til å redusere rullemotstanden for bedre
drivstofføkonomi. Den kan også ha positiv innvirkning på dekkenes veigrep på
vått underlag.

«Goodyears arbeid innen innovasjon er fokusert på å gjøre dekkene mer miljøvennlige – både med materialer, kjøreegenskaper og produksjonsprosess», sier Zekoski. «Vi fortsetter for eksempel å utforske hvordan vi kan gjøre dekkene mer drivstoffeffektive. Vi ønsker å hjelpe kundene våre med dekk som fungerer optimalt over tid, med nyvinninger som for eksempel AMT (Air Maintenance Technology). Og vi ser etter fornybare ressurser, inkludert soyaolje, for å erstatte petroleumsbaserte materialer i dekk.»

Du finner mer informasjon om Goodyears fokus på miljøet på
selskapets nettsider for samfunnsansvar på http://www.goodyear.com/responsibility.

Om oss

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhet som representerer åtte land i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic består av omtrent 150 ansatte, og en del av produkttestingen finner sted i de nordlige delene av Finland og Sverige. Goodyear- er én av verdens ledende dekkprodusenter. Goodyear har omtrent 64,000 ansatte og produserer sine produkter på mer enn 48 anlegg i 22 land over hele verden. Dunlop- er en av verdens ledende produsenter av høykvalitets- og ultrahøykvalitetsdekk med en imponerende suksesshistorie innen motorsport. Dunlops omfattende motorsportserfaring har ført til nyskapende teknologier for dekk som produseres for hverdagskjøring. Og Fulda, Sava, Kelly och Debica.Hvis du vil ha mer informasjon om Goodyear kan du gå til www.goodyear.no. Hvis du vil ha mer informasjon om Dunlop kan du gå til www.dunlop-tires.no eller www.dunlopmotorcycle.eu.