Hvordan slukker du tørsten?

PRESSEMELDING Hvordan slukker du tørsten? Det er mange måter å slukke tørsten på, og ulike typer drikke brukes til ulike ”formål”. Den nye DRIKKEPYRAMIDEN rangerer de mest vanlige drikkene våre ut fra helsefordeler, plass i kostholdet og pris, forteller Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede. Noen drikker bør begrenses, og her kan du lese hvorfor. Norske forbrukere kjøper vann på flasker for 200 millioner kroner i norske dagligvareforretninger, viser tall fra analyseinstituttet ACNielsen. Salget av brus er stabilt, og i fjor ble det solgt 370 millioner liter brus, det vil si over 80 liter per person. Av brusen som selges er det fortsatt sukkerholdig brus som dominerer, selv om andelen lettbrus øker. - Det er ingen tvil om at vann er best når vi skal slukke tørsten. Vann er det billigste og beste vi kan drikke, sier Kari H. Bugge, ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS, og mener det er bred faglig enighet om dette. At vann har blitt trendy er et positivt skritt i riktig retning mener hun, og viser blant annet til en markedsanalyse fra bryggerinæringen der nordmenn sier de heller vil bli sett med en flaske vann i hånden enn en brusflaske. – Vi har mye godt vann i Norge, og vann fra springen kan likegodt brukes som kildevann på flaske, understreker Bugge. Kjøpevann kan fort ha en literpris på rundt 50 kroner, så det er penger å spare på å tappe vann på flasken hjemme. Kaffe og te sunt At kaffe og te også viser seg å være sunnere enn tidligere antatt er Bugge glad for. Kaffe og te er en del av vår kultur og er for mange en viktig del av det sosiale liv. - Vi inviterer gjerne på en kopp kaffe – ikke på et glass vann. Da er det fint å vite at det faktisk er ganske sunt, sier Kari. Melk og juice er næringsrike drikker og passer fint til et måltid men er ikke noen gode tørsteslukkere. Brus kan gi ekstra kilo Brus og saft bør kun drikkes for kosens skyld, fordi disse drikkene bidrar med svært mye sukker og mange tomme kalorier. For de som drikker brus daglig, utgjør det en betydelig kilde til energi, noe som kan resultere i noen ekstra kilo gjennom året, forteller Kari. - Dersom du bare må ha brus, velg heller lettbrus. Da styrer du iallfall unna de ekstra kaloriene og alt sukkeret. Husk imidlertid at syren i lettbrus ikke er helt ufarlig for tennene. Vann er fortsatt den uslåelige vinner, avslutter Kari. For mer informasjon: Kontakt Jeanette Roede tlf 66 98 32 00 eller 412 23 906, eller Kari H. Bugge 66 98 32 04 eller 91 82 28 17 Illustrasjonsbilde av Drikkepyramiden er vedlagt. www.greteroede.no Kilder: Grete Roede AS, Analyseinstituttet ACNielsen og markedsanaylseinstitutet Infact, på oppdrag fra Hansa Borg Bryggerier AS FAKTA - DRIKKEPYRAMIDEN Vann Helseaspektet: Vann utgjør mellom 50 og 70 prosent av kroppsvekten hos voksne, og vi har et stadig behov for påfyll da kroppen hele tiden skiller ut vann via huden, pusten urinen og avføringen. Vann står for transport av næringsstoffer og avfallstoffer til og fra cellene, sørger for at cellene ikke tørker ut og er viktig i reguleringen av kroppstemperaturen. Fordi vann er den beste tørstedrikken har vann fått den største plassen i vår drikkepyramide. Plass i kostholdet: Vann passer perfekt til mat fordi det har liten egensmak som ødelegger for gode smaker i maten. Vann er en super tørstedrikk fordi det kun inneholder stoffer vi trenger og ikke mange unyttige stoffer som kroppen igjen må kvitte seg med. Vann kan være en god kilde til ulike mineraler, alt etter hvor vannet du drikker kommer fra. Altså mange grunner til at vann bør ha en sentral plass i kostholdet. Prismessig: I Norge har vi god tilgang på rent vann og det er gratis. For deg som ikke er opptatt av pris, har vi et stort utvalg av vann på flaske. Kaffe og te Helseaspektet: Kaffe og te er JA-drikker fordi de ikke bidrar med noen kalorier. Tradisjonelt har te blitt sett på som sunnere enn kaffe, og grønn te som sunnere enn sort te. Nyere forskning viser imidlertid at forskjellene mellom grønn og sort te er minimal og at også kaffe har positive effekter på helsen. Det er særlig det høye innholdet av antioksidanter som gjør disse drikkene sunne. I tillegg har koffein og tein oppkvikkende effekt og har vist å gi en økt konsentrasjonsevne. Drikk gjerne både te og kaffe, men ikke overdriv kaffeinntaket da store mengder kan gi bivirkninger. I lys av de positive effektene kaffe og te viser seg å ha på helsen, har kaffe og te fått en stor plass i vår drikkepyramide. Glem ikke at kaffe, og til dels te kan virke vanndrivende, så la ikke disse drikkene erstatte vann som tørstedrikk. Har du slengt deg på kaffe latte-trenden, må melken regnes med i melkekategorien. Plass i kostholdet: Kaffe og te representerer noe mer enn en drikke i vår kultur. ”Å ta en kopp kaffe” er en del av vårt sosiale fellesskapet, og representerer noe mer enn bare det å drikke noe. Kaffe og te har for de fleste en naturlig plass i hverdagen, både på jobben og hjemme. Prismessig: Kaffe og te er i utgangspunktet rimelige drikker, selv om dyre alternativer også finnes. Melk Helseaspektet: Melk er vår beste kilde til kalsium, som er viktig for både skjelett og tenner så vel som for nerveimpulser og muskelsammentrekninger. Melk bidrar også med mange andre næringsstoffer som fullverdige proteiner, B-vitaminene tiamin og riboflavin samt mineralene fosfor, jod og sink. Velg de magre sortene, så du unngår både melkefettet og de unødvendige kaloriene. Fordi melk bør inngå i det daglige kostholdet, men samtidig ikke er anbefalt som en tørstedrikk, har den fått plass midt i vår drikkepyramide. Plass i kostholdet: I tillegg til å gi et viktig bidrag til kalsiuminntaket, bidrar melk til å gjøre brødmåltidet mer fullverdig med tanke på proteininntaket. Det er anbefalt å innta tre melkeenheter per dag, noe som gir omkring 500 mg kalsium. Resten av kalsiumbehovet på 800 mg dekkes via andre kilder som grønnsaker, frukt og ost. En melkeenhet svarer til et glass melk eller et beger yoghurt. Prismessig: Melk er en relativt rimelig drikke, sett i lys av at den tilfører mange nyttige næringsstoffer. Juice Helseaspektet: Juice er ikke tilsatt sukker, men inneholder fruktsukker og er like kaloririk som brus. Fruktjuicer har et høyt syreinnhold og bør av hensyn til tannemaljen ikke brukes som tørstedrikk, men drikkes til et måltid. Forskjellen mellom brus og juice, er at juice bidrar med vitaminer, antioksidanter og mineraler i tillegg til energi i form av fruktsukker. Velg juice fremfor nektar, da nektar er tilsatt sukker. Fordi juice bidrar med nyttige næringsstoffer, men samtidig inneholder en del fruktsukker, har vi plassert juice høyt oppe i vår drikkepyramide. Et glass per dag er nok. Plass i kostholdet: I anbefalingen om å spise 5 porsjoner frukt og grønt hver dag, kan et glass juice inngå som en porsjon frukt. Et glass juice til brødmåltidet fremmer dessuten opptaket av jernet vi får fra det grove brødet. For de som har en melkeintoleranse kan det være naturlig å erstatte melken med et glass juice til brødmåltidene. Prismessig: Juice er en relativ dyr drikke, og prisen er vanligvis omvendt proporsjonal med holdbarheten. Det vil si at ferskpressede juicer, som sannsynligvis har det høyeste vitamininnholdet, er dyrere enn de med svært lang holdbarhet. Saft og brus med og uten sukker Helseaspektet: På grunn av det høye sukkerinnholdet er brus og saft dårlige valg i forhold til det å passe vekten så vel som til å unngå hull i tennene. De sukkerfrie alternativene inneholder verken sukker eller energi, og er sånn sett et bedre valg i forhold til vektreduksjon. Den sukkerfrie brusen er imidlertid ikke noe bedre for tennene. Syreinnholdet i lettbrus er like høyt som i vanlig brus, og syren angriper emaljen på tennene. De som drikker lettbrus ofte, utsetter tennene for stadige syreangrep. Det er lov å kose seg med brus av og til, så derfor har brus fått den øverste og minste plassen i vår drikkepyramide. Plass i kostholdet: Brus og saft bidrar ikke med noen nyttige næringsstoffer i kostholdet og drikkes kun for smakens skyld. Prismessig: Brus er en relativ dyr drikke sett i lys av at den er helt unødvendig i kostholdet. Sett i et helseperspektiv, er brus og saft alt for billig. Alkohol Helsaspektet: Selv om rødvin er rik på antioksidanter og øl hevdes å være rik på B-vitaminer, så bør du ikke drikke alkohol av den grunn. Alkohol er og bør være en nytelsesdrikk som du drikker for smakens skyld. Vær forsiktig med alkohol når du skal ned i vekt, både fordi alkoholholdige drikker er kaloririke og fordi inntak av alkohol ofte påvirker til et økt inntak av mat. Mange hevder at et glass vin daglig er sunt for hjertet og blodet. Vi har valgt å ikke inkludere vin i vår drikkepyramide, fordi alkohol har mange bieffekter som gjør det feil å gi en generell anbefaling. Det høye kaloriinnholdet i alkoholholdige drikker tilsier dessuten at alle som passer vekten bør begrense inntaket til av og til. Plass i kostholdet: Gjennom de siste tiårene har vi nordmenn fått mer og mer kontinentale drikkevaner. Inntaket av sprit og brennevin er godt ned til fordel for vin, og det er mer vanlig å drikke et glass vin til maten. Prismessig: Alkoholholdige drikker er dyre. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=14636&lang=NO