Earth Hour: Hafslund Netts kunder reduserte strømforbruket tilsvarende 17 millioner sparepærer

Under Earth Hour mellom klokken 20.30 og 21.30 lørdag 29. mars reduserte Hafslund Netts kunder strømforbruket med 155 megawatt. Det tilsvarer at de til sammen slukket 17 millioner sparepærer på 9 watt.

– Resultatet viser at våre kunder er opptatt av klimasaken, miljø og energiforbruk, sier Morten Schau, informasjonssjef i Hafslund Nett. I fjorårets Earth Hour målte vi en nedgang i strømforbruket i denne timen på 96 megawatt, så det var altså vesentlig høyere oppslutning om Earth Hour i år.

Oslo-kundene reduserte strømforbruket sitt med 5,7 prosent, tilsvarende 6,5 millioner sparepærer. Kundene i Asker og Bærum reduserte strømforbruket med 8,1 prosent, noe som tilsvarer 2,7 millioner sparepærer. Kundene i Romerike og Follo reduserte strømforbruket med 6,5 prosent, tilsvarende 4,4 millioner sparepærer. Kundene i Østfold reduserte strømforbruket med 5,5 prosent, og det tilsvarer 3,6 millioner sparepærer.

– Tallene er hentet fra Hafslund Netts driftssentral, som overvåker strømtilførselen til 1,4 millioner mennesker i Oslo, Akershus og Østfold. Driftssentralen er en av Europas mest moderne og styrer, overvåker og optimaliserer driften av strømnettet. På sentralen kunne vi tydelig se at kundene svarte på utfordringen fra Earth Hour om å slukke lyset som en markering for klimasaken, opplyser Morten Schau.

Earth Hour gjennomføres i regi av WWF med et mylder av samarbeidspartnere verden over, og blant dem er Hafslund. Budskapet er enkelt: Slukk lyset i en time og bli med på verdens største kollektive klimamarkering.

Morten Schau, informasjonssjef i Hafslund Nett. Telefon 900 94 222, e-post  morten.schau@hafslund.no