Enkle ferietips mot farlig lyn

Report this content

Juli og august er de to månedene i året med mest lyn og torden. Her er noen råd fra Hafslund om forholdsregler du kan ta hjemme hos deg selv for å sikre elektriske apparater og minske fare for brann i boligen din.

Selv om lyn kan være dramatisk og flott å se på, kan det være livsfarlig hvis det kommer for nære og slår ned i det elektriske anlegget.

Enkelt å trekke ut støpselet

– Det enkleste rådet for å beskytte elektriske apparater er fortsatt å trekke ut støpslene når uværet nærmer seg, eller når du reiser på ferie. Men for å være på den sikre siden bør du installere overspenningsvern om du ikke allerede har det, sier Morten Schau, informasjonssjef i Hafslund Nett.

Grov- og finvern

Med overspenningsvern slipper du å bekymre deg for brann og skader på utstyr. Da trenger du heller ikke å trekke ut støpslet i tordenvær, for så å måtte programmere om klokker og andre innstillinger på apparatene når du setter i støpslet igjen.

– Du bør ha et grovvern som monteres i sikringsskapet og beskytter mot de større spenningspulsene. I tillegg bør du ha et finvern foran utsatte apparater som for eksempel tv og datautstyr. Et grovvern må monteres av en godkjent installatør, mens et finvern plugger du selv rett i stikkontakten. Husk at kontakten må være jordet, ellers har ikke finvernet noen effekt! Vernene du benytter bør være FG-godkjent, forklarer Schau.

Prisen på montering av overspenningsvern ligger på rundt 5000 kroner. Finvern som plugges direkte i stikkontakten, koster fra 500 kroner.

Luftlinjer mest utsatt

Lyn fører ofte til overspenninger på strømnettet. Overspenningene «vandrer» langs ledningsnettet og kan komme inn i huset ditt og skade elektriske apparater og den elektriske installasjonen, og i verste fall føre til brann. Mest utsatt er områder med mye luftledninger, siden kabler i bakken sjelden blir utsatt for lyn.

Har du hatt strømbrudd etter lynnedslag i ditt nabolag?

Visste du at lynnedslag kan svekke det elektriske anlegget i så stor grad at faresituasjoner kan oppstå flere måneder etterpå? Heldigvis skjer det ikke ofte, men skremmende nok kan faktisk lyn sette huset ditt i brann flere måneder etter at uværet er over.

– Har du hatt lynnedslag i eller i nærheten av boligen din, bør du ta en ekstra sjekk av alle kontakter. Finner du merker etter varme, som for eksempel brune merker på stikkontakter, bør du kontakte en autorisert installatør for å kontrollere anlegget ditt. Dersom det elektriske anlegget har blitt utsatt for lynnedslag, kan det nemlig bli så svekket at varmgang kan oppstå lenge etterpå ved økt belastning, sier Morten Schau.

For nærmere informasjon: Informasjonssjef Morten Schau, telefon 900 94 222, e-post morten.schau@hafslund.no