Fjernvarmen i Oslo: Lekkasjen stoppet, etterfylling pågår

Fjernvarmeleveransen i Oslo var torsdag formiddag fortsatt ikke i normal drift etter problemene som oppsto da et fjernvarmerør i Akersgata ble kritisk skadet onsdag ettermiddag under riving av en bygning. Store mengder vann har lekket ut, og etterfylling pågår for fullt.

Fjernvarmen i Oslo: Lekkasjen stoppet, etterfylling pågår

Hafslund Varme har alle disponible mannskaper ute for å utbedre feilen og etterfylle fjernvarmenettet etter at mer enn 4000 kubikkmeter vann strømmet ut fra nettet.

– Etterfylling av nettet tar noe tid, men vi har tatt i bruk ekstra etterfyllingsløsninger som øker kapasiteten. Etter hvert som vi etterfyller vann, vil vi kunne øke temperaturen, slik at flere og flere kan få varmen tilbake. Vi beklager at dette nødvendigvis må ta noe tid, sier Johan Chr. Hovland, kommunikasjonsdirektør i Hafslund.

Hafslund Varme oppfordrer alle som er berørt til å sette på det de har av panelovner og alternative oppvarmingskilder for å bidra til å holde varmen oppe. De som ikke har andre varmekilder, kan kjøpe panelovner på inntil 2000 watt og få refundert inntil 1000 kroner av Hafslund.

Det var klokken 14.15 i går 12. februar at Hafslund oppdaget lekkasje i fjernvarmenettet i Oslo. Kort tid etterpå ble Hafslund varslet av en entreprenør som hadde forårsaket en skade på fjernvarmerøret i Akersgaten i forbindelse med forberedelser til riving av et bygg. Skadestedet ble innen en time isolert fra resten av fjernvarmenettet, og reparasjon startet.

Vi kommer tilbake med oppdatert informasjon klokken 14.00.

Kommunikasjonsdirektør Johan Chr. Hovland, tlf 917 63 491, e-post johan.hovland@hafslund.no

Hafslund AS er et rendyrket energi- og infrastrukturselskap eid 100 prosent av Oslo kommune. Hafslund AS eier Norges største nettselskap, Hafslund Nett AS. I tillegg har Hafslund 49 prosent eierandel i Fredrikstad Energi AS, 100 prosent i BioEl Fredrikstad AS, samt enkelte mindre investeringer. Hafslund Nett AS har 720.000 nettkunder i Oslo, Akershus og Østfold, et område med betydelig befolkningsvekst. Den regulerte nettvirksomheten sikrer stabil og forutsigbar avkastning på den investerte kapitalen. Fram til 4. august 2017 var Hafslund ASA et energikonsern notert på Oslo Børs med virksomhetsområder kraftproduksjon, nettvirksomhet, varme og strømsalg. Fra 4. juli 2018 er Hafslund AS en del av energikonsernet Hafslund E-CO.