FORELØPIG RESULTAT FOR 1996

Hafslund

Konsernets resultat før skatt ble i 1996 NOK 327 mill., mot NOK 341 mill. i 1995. Resultat etter skatt ble henholdsvis NOK 255 mill. og NOK 242 mill.

Driftsresultatet i 1996 ble NOK 274 mill. kroner, mot NOK 265 mill. kroner i 1995.

Økningen i driftsresultatet skyldes hovedsakelig kjøpet av 28% av Fellesanlegget Kykkelsrud-Fossumfoss (FKF), samt god vannføring i Glomma-vassdraget i 4. kvartal.

Driftsinntektene ble i 1996 NOK 1.504 mill, mot tilsvarende NOK 1.298 mill. i 1995.

Konsernets finansielle poster ble NOK 65 mill., mot NOK 86 mill. i 1995. Netto renter utgjorde NOK
-87 mill., mot NOK -101 mill. i 1995.

Resultat pr. aksje i 1996 ble NOK 2,34 , mot NOK 2,44 i 1995.

Driftsinntektene for 4. kvartal ble NOK 395 mill. kroner, mot NOK 349 mill. kroner i samme periode i 1995. Driftsresultatet i 4. kvartal ble NOK 97 mill., mot NOK 60 mill. i tilsvarende periode i 1995.

Overdragelsen av Oslo Energi’s 28% eierandel i FKF er gjort med regnskapsmessig virkning fra 18. juni 1996, og fra samme dato ble FKF 100% eid av Hafslund-konsernet. Isolert sett utgjør overtagelsen av FKF-andelen en økt egenproduksjon på 165 GWh i 1996.

Hafslund ASA har i 4. kvartal kjøpt 45% av aksjene i AS Oppdal Elektrisitetsverk, 28% av aksjene i Arendal Fossekompani ASA , 25% i Drammen Kraftomsetning AS og 10% i Tussa Kraft AS. I tillegg har Hafslund i januar 1997 kjøpt 100% av aksjene i SkanKraft Holding AS.

Prisene i spotmarkedet har i hele 1996 vært høye som følge av en snøfattig vinter og lite tilsigsnedbør. Gjen-nom-snittlig spotpris ble i 1996 25,7 øre/kWh, mot 11,9 øre/kWh i 1995. Som følge av bedre vannmagasinsforhold og relativt gode snømagasin i fjellet har prisene i spotmarkedet falt og prisnivået pr. i dag ligger rundt 15 øre/kWh.

Det foreslås ovenfor generalforsamlingen et utbytte på NOK 1,- pr. aksje for 1996.

Foreløpige driftsinntekter og resultat for 1996 fordeler seg som følger :

Driftsinntekter Driftsresultat
(NOK mill.) 1996 1995 1996 1995
Produksjon/salg 684 688 208 195
Nett 243 223 40 41
USA-virksomhet 88 80 39 36
Tennant 468 288 11 10
Øvrig/elimineringer 21 19 -24 -17
Totalt 1.504 1.298 274 265

Konsernets foreløpige regnskap for 1996 er tilgjengelige ved selskapets hovedkontor i Karenslyst Allè 11 i Skøyen Næringspark og ved Oslo Børs.

Oslo, 12. februar 1997
HAFSLUND ASA

For nærmere informasjon, kontakt finansdirektør Knut Øversjøen, tlf. 2301 4201.

Hafslund Hugin