Fortsatt problemer med fjernvarmeleveransen i Oslo

Fjernvarmeleveransen i Oslo er dessverre ikke tilbake som normalt etter trykkproblemer som oppsto etter anleggsarbeid som skadet et fjernvarmerør i Akersgata. Torsdag morgen er det fortsatt problemer med fjernvarmeleveransen til store deler av byen. Hafslund Varme oppfordrer alle til å sette på det de har av panelovner og alternative oppvarmingskilder for å bidra til å holde varmen oppe i de byggene som er berørt.

– Først og fremst ønsker vi å beklage at folk våkner til kalde leiligheter og arbeidsplasser, sier informasjonssjef i Hafslund Varme, Truls Jemtland.

– Årsaken til at det ikke er varme i fjernvarmenettet, er at det har rent ut mye vann fra nettet, og at det tar tid å fylle dette opp igjen. Vi jobber på spreng for å fylle systemet med vann, men vi er dessverre nødt til be folk belage seg på det vil kunne ta tid.

De som ikke har andre varmekilder, kan kjøpe panelovner på inntil 2000 watt, og få refundert inntil 1000 kroner av Hafslund.

Det var klokken 14.15 i går 12. februar at Hafslund oppdaget trykkfall i fjernvarmenettet i Oslo. Kort tid etterpå ble Hafslund varslet av en entreprenør som hadde forårsaket en skade på fjernvarmerøret i Akersgaten i forbindelse med forberedelser til rivning av et bygg. Skadestedet ble innen en time isolert fra resten av fjernvarmenettet, og reparasjon startet. Samtidig startet arbeidet med å fylle opp med vann for å få opp trykket i fjernvarmenettet.

informasjonssjef i Hafslund Varme Truls Jemtland, tlf 920 29 480, e-post truls.jemtland@hafslund.no
eller
konserndirektør Kommunikasjon og samfunnskontakt Johan Chr. Hovland, tlf 917 63 491, e-post johan.hovland@hafslund.no