Hafslund - Meldepliktig handel - Salg av aksjer i Infratek ASA

Report this content

Hafslund ASA ("Hafslund") har den 25. juni 2013 inngått en avtale med fond som forvaltes av investeringsselskapet Triton ("Triton"), om å selge hele sin beholdning på 27.652.360 aksjer i Infratek ASA ("Infratek "eller" Selskapet "), tilsvarende 43,3% av alle utestående aksjer i Infratek, til en pris på NOK 14 per aksje. Salget av Hafslunds aksjepost i Infratek til Triton er i tråd med Hafslunds strategiske fokus på kjernevirksomheten, og et resultat av en konkurransebasert prosess. Salget er betinget av godkjennelse fra konkurransemyndighetene i Norge og Sverige, ventet tidlig i august 2013. Gitt en vellykket gjennomføring av salget, vil Hafslund ikke lenger eie aksjer i Infratek. Salget vil gi en regnskapsmessig gevinst på ca. NOK 90 millioner ved gjennomføring av salget.

Infrateks norske virksomhet var opprinnelig et eget forretningsområde i Hafslund som leverte entreprenør- og sikkerhetstjenester til både interne og eksterne bedriftskunder. Virksomheten ble skilt ut og notert som et eget uavhengig selskap på Oslo Børs i desember 2007. I tråd med Selskapets strategi, ble en nordisk plattform etablert tidlig i 2009 som følge av kjøpet av Fortums infrastruktur servicevirksomhet i Norge, Sverige og Finland.

Jeg er glad for å se at Infratek siden børsnoteringen har utviklet seg til en ledende nordisk tilbyder av tjenester innen bygging, drifting og sikring av kritisk infrastruktur. Det er viktig for Hafslund å ha et konkurransedyktig leverandørmarked, og Infratek har vært en drivende kraft for å profesjonalisere markedet for infrastrukturtjenester i Norden. Vi mener Triton har kompetansen og erfaringen som kreves for ytterligere å styrke Infrateks posisjon, sier Finn Bjørn Ruyter, konsernsjef i Hafslund.

Hafslund er representert i styret i Infratek ASA med visekonsernsjef og konserndirektør Kari E. Thørud.

Oslo, 26. juni 2013

For ytterligere informasjon, kontakt:
Konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt, Johan Chr. Hovland: tlf. 917 63 491, e-post: johan.hovland@hafslund.no

Økonomidirektør, Morten J. Hansen, tlf. 908 28 577, e-post: morten.j.hansen@hafslund.no