• Hafslund/

Hafslund – Resultat 3. kvartal 2014 – Stabil drift - ekstraordinær nedskrivning trekker ned

Hafslund oppnådde et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 656 millioner kroner i 3. kvartal, noe som er 4 % høyere enn samme kvartal i fjor. Dermed fortsetter den stabile resultatutviklingen Hafslund har hatt de siste tre årene.

«Vi ser tegn til at forbedringsarbeidet i hele organisasjonen gradvis gir effekt. Vi skal realisere synergier etter oppkjøpene av nett- og strømselskaper, og legge grunnlag for videre organisk vekst», sier konsernsjef Finn Bjørn Ruyter.

Oppnådd kraftpris var 8 % lavere i 3. kvartal enn samme periode i fjor. Sammen med noe lavere energiproduksjon ga det et driftsresultat før avskrivinger (EBITDA) for vannkraftvirksomheten som var 14 % lavere enn samme periode i fjor.

3. kvartal er generelt et svakt kvartal for varmevirksomheten, på grunn av høye temperaturer og lav etterspørsel etter fjernvarme. Hafslund øker salgsaktiviteten for å tilknytte kunder som skal skifte ut oljefyring i Oslo over de neste to årene. I 3. kvartal ble nytt forbruk tilsvarende 12 GWh/år tilknyttet fjernvarmenettet.

Det gjennomføres en nedskrivning på 127 millioner kroner som følge av svekket lønnsomhet innen energigjenvinningsanlegget Bio-El Fredrikstad og sekundærnettet på Søndre Nordstrand i Oslo.

«Nedskrivingen av verdien av Søndre Nordstrand var nødvendig fordi fjernvarmen her leveres på andre vilkår enn i resten av fjernvarmenettet i Oslo. Sammen med nedskrivingen av Bio-El Fredrikstad gir det en betydelig negativ resultateffekt », sier konsernsjef Finn Bjørn Ruyter.

Virksomhetsområdet Nett oppnådde et resultat før avskrivinger (EBITDA) i kvartalet på 345 millioner kroner, noe som er 21 % bedre enn samme periode i fjor. Resultatfremgangen for Nett er et resultat av regnskapsmessig positiv engangseffekt knyttet til endring i reglene rundt offentlig tjenestepensjon. Resultatbidraget i kvartalet fra kjøpt nettvirksomhet i Østfold (nå Hafslund Nett Øst) er begrenset som følge av integrasjonskostnader.

Arbeidet med å integrere virksomhetene og realisere synergier pågår for fullt. De to nettselskapene skal fusjoneres før utgangen av 2014. Det er besluttet å samle styringen av hele det nye nettområdet til Hafslunds driftssentral i Oslo, og utrullingen av nye automatiske strømmålere vil skje som et enhetlig prosjekt hos alle Hafslunds nettkunder.

Hafslund Marked oppnådde et godt resultat i et kvartal med lav energietterspørsel. Økningen av driftsresultatet på 49 % skyldes både høyere energisalg og noe høyere salg av fordelsprodukter. Ved utgangen av kvartalet har Hafslund ca. 1,1 millioner kunder, hvorav 325 000 kunder i Sverige og Finland.

Les rapporten på www.hafslund.no/rapport

Oslo, 22. oktober 2014

Konserndirektør Økonomi og Finans (CFO), Heidi Ulmo, tlf. 909 19 325, e-post: heidi.ulmo@hafslund.no

Konserndirektør kommunikasjon og samfunnskontakt, Johan Chr. Hovland: tlf. 917 63 491, e-post: johan.hovland@hafslund.no