HAFSLUND ASA (HNA) GODKJENNER VATTENFALLS AKSJEKJØP

Vattenfall var også før transaksjonen en stor aksjonær i Hafslund ASA, og kjøpet av Folketrygdfondets aksjepost reduserer ikke antallet private aksjonærer i Hafslund.

Vattenfall er en tung aktør i det nordiske og europeiske energimarkedet. Selskapet og dets representanter har opptrådt ryddig i utøvelsen av sitt eierskap i Hafslunds organer.

I styrets drøftelse av godkjennelsesspørsmålet, kom det også frem at styret mener det er det beste for Hafslund på lang sikt at selskapet fremstår som uavhengig, privatdrevet og dessuten i størst mulig grad privateid, for derved å representere et privat alternativ til offentlige aktører på energisiden i Norge. Denne målsetning vil søkes hensyntatt i fremtidige strukturforretninger der Hafslund er part, selv om veien dit kan gå via andre konstellasjoner.

Oslo, 23 august 2000