Hafslund Hovedgård feirer sin 250-årsdag med en gedigen folkefest lørdag 9. juni!

Hafslund Hovedgård fyller 250 år i år. Dette ønsker vi å feire sammen med publikum, og arrangerer derfor en gratis folkefest i parken på hovedgården lørdag 9. juni.

Historikk
Etter at den tidligere barokkbygningen på Hafslund brant ned høsten 1758, ble Hafslund Hovedgård slik vi kjenner den i dag bygd opp i 1762. Selskapet Hafslund ble stiftet i 1898, og det var oppkjøpet av Hafslund Hovedgård, som hadde fallrettighetene i Sarpsfossen, som ble starten på et fremtidsrettet energiselskap. Allerede i 1899 ble Hafslund kraftstasjon satt i drift som det første større kraftverk i Norge. Hovedgården er derfor svært viktig i Hafslunds industrihistorie.

Hva skjer?
Parkområdet rundt hovedgården vil inneholde morsomme leker, utstillinger og underholdning som er satt inn i tidssonene fortid, nåtid og framtid. Hva med å gå på stylter, kaste melkespann og la seg forføre av en markedsplass med salg av mat og produkter som gir assosiasjoner til gamle dager? Eller å bli med ekte sirkusartister på små forestillinger og lære noen sirkuskunster selv? Eller å tråkke på en spesialbygget smoothiesykkel og lage sin egen smoothie? Dette og mye mer blir mulig i parken på lørdag.

Populære artister
Vi er glade for å ha fått tak i noen av Norges mest populære artister. Vinni, Donkeyboy og CC Cowboys kommer for å spille for oss. I tillegg vil nok Kaptein Rødskjegg med sitt show være fristende for de aller minste.

Vinner av Østfold-talent og skrivekonkurransen
I vår har vi hatt talentkonkurranse innen sang og dans for barn og unge i hele Østfold. Konkurransen har engasjert veldig, og tre dansenummere og tre sangnummere vil presenteres fra scenen, før vinneren innen hver kategori kåres. I tillegg vil hovedvinneren av skrivekonkurransen presenteres. Det deles ut stipend på 10.000 kroner til vinneren av skrivekonkurransen og til de to vinnerne av Østfold-talent (én vinner innen sang og én innen dans).

Spesialskrevet musikal
I anledning 250-årsjubileet er det laget en musikal. «Alle TIDERS Hafslund» skal urframføres fra scenen 9. juni. Det kommer til å stå mange kjente lokale skuespillere på scenen, blant annet Malin Schavenius, som har rollen som Maren Juel.

Fotballkamp
Det er duket for høy spenning og god stemning når oldboyslagene til Sarpsborg 08 Vålerenga møtes til duell på gressmatta.

Vedlagt ligger program for dagen og kart over parken.

Mer informasjon om arrangementet finnes her: http://www.hafslund.no/om-hafslund/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=3018

Bilder av Hafslund Hovedgård finnes her: http://www.hafslund.no/om-hafslund/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=1567

Ytterligere informasjon ved: Informasjonssjef Kjersti Kirkeby, telefon 922 81 793

Tags:

Hafslund AS er et rendyrket energi- og infrastrukturselskap eid 100 prosent av Oslo kommune. Hafslund AS eier Norges største nettselskap, Hafslund Nett AS. I tillegg har Hafslund 49 prosent eierandel i Fredrikstad Energi AS, 100 prosent i BioEl Fredrikstad AS, samt enkelte mindre investeringer. Hafslund Nett AS har 720.000 nettkunder i Oslo, Akershus og Østfold, et område med betydelig befolkningsvekst. Den regulerte nettvirksomheten sikrer stabil og forutsigbar avkastning på den investerte kapitalen. Fram til 4. august 2017 var Hafslund ASA et energikonsern notert på Oslo Børs med virksomhetsområder kraftproduksjon, nettvirksomhet, varme og strømsalg. Fra 4. juli 2018 er Hafslund AS en del av energikonsernet Hafslund E-CO.