Hafslund i 2. kvartal: Stabil drift med godt resultat

Hovedpunkter:

• Høy kontantstrøm med en EBITDA på 708 millioner kroner eksklusive resultateffekter fra REC.
  • Kraftpris på 39,0 øre per kWh for kraftproduksjonsvirksomheten, opp 11 prosent fra fjorårets 2. kvartal.
  • Vannkraftproduksjon tilnærmet på normalen i kvartalet.
  • Stabilt resultat fra nettvirksomheten i kvartalet.
  • Investeringen i REC har belastet driftsresultat med 564 millioner kroner.
  • Ny trekkfasilitet på 3,6 milliarder kroner er inngått (til likviditetsreserve).

Resultatet fra den operative driften reflekterer normale sesongvariasjoner innenfor de enkelte resultatenhetene. Dette gjenspeiles i høy vannkraftproduksjon, stabilt resultat fra nettdriften og lave resultater fra fjernvarme- og strømsalgsvirksomhetene. Samlet energiproduksjon i kvartalet ble på 1193 GWh, en økning på 6 prosent fra fjoråret.

Les rapporten i bla-utgave på www.hafslund.no/rapport

Oslo, 8. juli 2011

Konserndirektør Økonomi og finans Finn Bjørn Ruyter: tlf. 911 38 199, e-post finn.bjorn.ruyter@hafslund.no

Økonomidirektør Morten J. Hansen, tlf. 908 28 577, e-post morten.j.hansen@hafslund.no