Hafslund i 2. kvartal 2012: Lavere kraftpriser i kvartalet

Hovedpunkter:

-          Driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) ble 496 mill i 2. kvartal.

-          Resultatet påvirket av lave kraftpriser, i et kvartal med sesongmessig høy kraftproduksjon.

-          Vannkraftproduksjonen på 888 GWh er 6 prosent lavere enn normalen.

-          20 øre/kWh i kraftpris for vannkraftvirksomheten - ned 49 prosent fra fjoråret.

-          Nettvirksomheten med stabil drift og et normalt resultat.

-          Marked med et godt resultat i et sesongmessig normalt svakt kvartal.

-          Resultat etter skatt på 130 mill inkluderer 40 mill i verdiendringer og engangsforhold.

Hafslund oppnådde et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 496 mill i 2. kvartal. Resultatet gjenspeiler lave kraftpriser i et kvartal med sesongmessig høy vannkraftproduksjon. Vannkraft-produksjonen på 888 GWh var 6 prosent lavere enn normalen for kvartalet. Kraftprisen på 20 øre/kWh for vannkraftvirksomheten er ned hele 49 prosent fra fjoråret. Nettvirksomheten har hatt stabil drift og et normalt resultat basert på dagens inntektsrammeregulering. Marked oppnådde et godt resultat i et sesongmessig svakt kvartal for forretningsområdet.

Les rapporten i bla-utgave på www.hafslund.no/rapport (http://www.hafslund.no/rapport)

Hafslund ASA,
Oslo, 10. juli 2012