Hafslund i 4. kvartal 2012: Høy energietterspørsel i kvartalet

Hovedpunkter:

-          Et tilfredsstillende driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 642 mill i kvartalet (373 mill eks. REC i 2011).
-          Oppnådd kraftpris på 27 øre/KWh, en økning på 2 øre/kWh fra fjoråret.
-          Vannkraftproduksjonen 25 prosent høyere enn normalen.
-          Høy energietterspørsel som følge av kaldt vær i siste del av kvartalet.
-          Nettvirksomheten med stabil drift og et resultat preget av høy energileveranse.
-          Negativ kontantstrøm fra driften på -659 mill som følge av økt arbeidskapital på 1109 mill.
-          Styret foreslår et utbytte på 2,50 kroner per aksje for 2012.

Hafslund oppnådde en EBITDA på 642 mill (207 mill) i 4. kvartal. Produksjon og Varme fikk en samlet EBITDA på 307 mill i kvartalet, en forbedring på 108 mill fra fjoråret. Dette skyldes i hovedsak en energiproduksjon på 1559 GWh, en økning på 236 GWh fra fjoråret. Kraftprisen på 27 øre/kWh for vannkraftvirksomheten er opp 2 øre/kWh fra fjoråret. Nettvirksomheten har hatt stabil drift i kvartalet. EBITDA til nettvirksomheten på 305 mill (211 mill) er høyere enn normalt og må ses i sammenheng med høy energileveranse i siste del av kvartalet som følge av kaldt vær. Marked oppnådde en EBITDA på 52 mill (41 mill), noe som er lavere enn forventet i et kvartal med høyt energiforbruk. Dette skyldes svake marginer fra strømsalg i deler av kvartalet som følge av økte engrospriser på kraft, samt oppstart av ny virksomhet i Sverige. Fjorårets EBITDA må ses i sammenheng med en verdireduksjon på 164 mill knyttet til tidligere eierskap i REC.

Les rapporten i bla-utgave på www.hafslund.no/rapport (http://www.hafslund.no/rapport).

Oslo, 7. februar 2013

Konserndirektør Økonomi og Finans (CFO), Heidi Ulmo, tlf 909 19 325