HAFSLUND-KONSERNETS (HNA) RESULTAT 1999

Konsernets resultat før skatt ble NOK 633 mill. (NOK -226 mill.) Resultatet er preget av god avkastning på de finansielle investeringene. Resultat pr. aksje ble NOK 4,12 (NOK -1,61). Driftsinntektene i 1999 ble NOK 1.531 mill. (NOK 1.966 mill.), og driftsresultatet NOK 211 mill. (NOK 313 mill.). Det foreslås overfor general-forsamlingen et ordinært utbytte på NOK 1,20 pr. aksje for 1999. (NOK 1,10)

Den underliggende driften har i 1999 vært preget av lave kraftpriser, oppbygging av Hafslund Energi som nasjonal leverandør i sluttbrukermarkedet, et negativt tradingresultat i den amerikanske krafthandels-virksomheten, samt engangskostnader tilknyttet kraftkontrakter og pensjonsforpliktelser.

Hafslund Produksjon
Produksjonen i 1999 ble 3.116 GWh (3.195 GWh), og lå dermed 7% over middelproduksjon. For Hafslunds norske kraftverk ble driftsresultatet NOK 220 mill. (NOK 228 mill.) Resultatet er preget av lave oppnådde salgspriser på NOK 11,9 øre/kWh. (NOK 12,3 øre/kWh)

Hafslund Nett
Driftsresultat ble for 1999 NOK 80 mill. (NOK 45 mill.). I løpet av 1999 har Hafslund i betydelig grad styrket sin rolle som netteier. Sammen med Viken Energinett kjøpte Hafslund nettvirksomheten i Asker og Bærum. Hafslund har fått en 25% eierandel i Viken Energinett (med virkning fra 31.12.99) ved å skyte inn eierandelen på 50% av EAB Nett, Skedsmo og Sørum Nett (100%) samt et kontantbeløp på NOK 737 mill. Avtalen og samarbeidet med Viken legger et godt grunnlag for Hafslunds muligheter til å ta del i den videre restrukturering av nettvirksomheten i Østlandsområdet.

Hafslund Markets
Driftsresultatet for Hafslund Markets var i 1999 NOK -53 mill. (NOK 5 mill.) Resultatet er sterkt påvirket av et negativt driftsresultat i USA på NOK -57 mill., som skyldes en gal posisjonering i forhold til den kaldeste sommeren i California på 60 år. Krafthandelselskapet Hafslund Delta fikk et tradingresultat på NOK 31 mill. (NOK 23 mill.) før driftskostnader.

Hafslund Energi
Hafslund Energi fikk et driftsresultat på NOK -43 mill. (NOK -18 mill.), inkludert avskrivninger av kundeporteføljer på totalt NOK 7 mill., (NOK 5 mill.) samt kostnader på NOK 13 mill. i forbindelse med overtagelse av kraftkontrakter. Resultatet er preget av oppbyggingen av en sentral markedsenhet og systemer for å håndtere videre vekst. Hafslund Energi har i 1999 økt sin eierandel i Din Energi AS (eierandel 47%), kjøpt 3.600 kunder i Rakkestad, og ervervet kunder gjennom organisk rekruttering. Direkte og indirekte har man ved utgangen av året tilgang til en kundebase på 180.000 kunder. Selskapet har ambisjoner om å delta i etableringen av et ledende norsk sluttbrukerselskap, gjennom konsolidering, oppkjøp og organisk vekst.

Hafslund Invest
Virksomhetsområdet hadde et regnskapsmessig resultat fra investeringene på NOK 701 mill. (-344 mill.) i 1999. Hafslunds finansielle omløpsportefølje hadde en avkastning på 69,2% i 1999, sammenlignet med Oslo Børs totalindeks på 45,5%. Bokført verdi utgjør NOK 873 mill. pr. 31.12.99, og urealisert gevinst er NOK 229 mill. Regnskapsmessig resultat i 1999 ble NOK 646 mill. (NOK -334 mill.). Bokført verdi på langsiktige investeringer utgjør NOK 1.152 mill. pr. 31.12.99, og inkluderer NOK 555 mill. i tilknyttede selskaper. Resultat fra tilknyttede selskaper er inntektsført med NOK 69 mill. i 1999.

Øvrig virksomhet
Øvrig virksomhet som består av investeringsaktiviteter, Hafslund Alfa, Konsernstab, Orion System, Tensil (frem til 01.07.99), samt Landbruk og Hovedgård, hadde et driftsresultat på NOK -71 mill. (-6 mill.). Driftsresultatet er preget av engangsposter knyttet til gevinst ved salg av Skedsmo & Sørum Nett, 19 mill., førtidspensjoner NOK -20 mill. og terminering kraftkontrakt med Østfold Energi NOK -24 mill. Hafslund Alfa (etablert som entrepenørvirksomhet pr. 01.01.99), fikk et driftsresultat på NOK -9 mill.

Utvikling hittil i 2000
Hafslund ASA inngikk 23.12.99 en integrasjonsavtale med Elkem ASA om å fusjonere energiaktivitetene i Elkem mot oppgjør i aksjer tilsvarende 45% av Hafslund ASA. Denne transaksjonen vil bli behandlet i Hafslunds bedriftsforsamling i slutten av februar. Generalforsamlingen antas avholdt 28. mars 2000.

Det fusjonerte selskapet vil fordoble produksjonskapasiteten, og styrke posisjonen for selskapet som et ledende børsnotert kraftselskap. Hafslunds strategi vil bli videreført i det nye selskapet.

For fullstendig pressemelding og rapport med tabeller, følg linken nedenfor.