Hafslund-konsernets resultat for tredje kvartal 1996

Dato: Fre, 8/11 1996 Hafslund

Konsernets resultat før skatt pr. tredje kvartal 1996 ble NOK 212 mill., mot NOK 274 mill. for tilsvarende periode i 1995. Resultat etter skatt ble henholdsvis NOK 163 mill. og NOK 195 mill.

Driftsresultatet ble NOK 177 mill. kroner pr. 3. kvartal, mot 205 mill. kroner pr. 3. kvartal i fjor.

Nedgangen i driftsresultatet pr. 3. kvartal i år skyldes en vesentlig lavere egenproduksjon i kraftanleg-gene langs Glomma sammenlignet med fjoråret.

Driftsinntektene i årets ni første måneder ble NOK 1.109 mill, mot 949 mill. i tilsvarende periode i fjor.

Konsernets finansielle poster ble NOK 43 mill. pr. 3. kvartal i år, mot NOK 77 mill. pr. 3. kvartal i 1995. Netto renter utgjorde NOK -63 mill., mot NOK -76 mill. i samme periode i fjor.

Resultat pr. aksje ble NOK 1,53 pr. 3. kvartal, mot NOK 1,99 pr. 3. kvartal i fjor.

Driftsinntektene for 3. kvartal ble NOK 359 mill. kroner, mot NOK 298 mill. kroner i samme periode i fjor. Driftsresultatet i 3. kvartal ble NOK 74 mill., mot NOK 62 mill. i tilsvarende periode i 1995.

Overdragelsen av Oslo Energi’s 28% eierandel i Fellesanlegget Kykkelsrud-Fossumfoss (FKF) er gjort med regnskapsmessig virkning fra 18. juni 1996, og fra samme dato ble FKF 100% eid av Hafslund-konsernet.

Prisene i spotmarkedet har i hele år vært høye som følge av en snefattig vinter og lite tilsigsnedbør. Gjennomsnittlig spotpris var pr. 3. kvartal 25,9 øre/kWh, mot 11,8 øre/kWh pr. 3. kvartal 1995. Det forventes et fortsatt høyt prisnivå utover høsten, ettersom vannmagasinsforholdene er under normalnivået i store deler av landet.

Driftsinntekter og resultat pr. 3. kvartal fordeler seg som følger:

Driftsinntekter Driftsresultat
(NOK mill) 30.09.96 30.09.95 30.09.96 30.09.95
Produksjon/salg 497 508 117 117
Nett 171 177 31 34
USA-virksomhet 69 58 32 24
Tennant 358 196 7 8
Øvrig/elimineringer 14 10 -10 -13
Totalt 1.109 949 177 205

Konsernets rapport for 3. kvartal 1996 er tilgjengelige ved selskapets hovedkontor i Slemdalsveien 37 og ved Oslo Børs.
Den kan også lastes ned fra Hafslunds rapport-side på Hugin Online: rapporter.shtml

For nærmere informasjon, kontakt finansdirektør Knut Øversjøen, tlf. 2296 3400.

Hafslund Hugin