Hafslund-kunder skrudde av strømmen

Under Earth Hour lørdag skrudde Hafslunds kunder av 1,5 milloner 40 watts lyspærer

Mellom klokken 20.30 og 21.30 lørdag 31. mars sank strømforbruket hos Hafslund Nett tilsvarende 1,5 millioner 40 watts lyspærer. Kundene svarte på utfordringen fra Earth Hour om å slukke lyset som en markering for klimasaken.

Earth Hour er noe mer enn en time i mørket. Det er verdens største kollektive meningsytring. Det internasjonale slagordet for Earth Hour 2012 er "I will if you will". Målet er at vi skal ta med oss energien og engasjementet fra tidenes største klimakampanje og gjøre mer for klimaet også de andre dagene i året.

– Resultatet i vårt nettområde viser at folk er opptatt av miljø og energiforbruk, sier Morten Schau, informasjonssjef i Hafslund Nett.

I Oslo sank strømforbruket med 23 MW (23 millioner watt), eller 2,2 prosent. Det tilsvarer 575.000 40 watts lyspærer.

I Asker og Bærum sank strømforbruket med 7 MW (7 millioner watt), eller 2,7 prosent. Det tilsvarer 175.000 40 watts lyspærer.

På Romerike og i Follo sank strømforbruket med 11 MW (11 millioner watt), eller 1,9 prosent. Det tilsvarer 275.000 40 watts lyspærer.

I Østfold sank strømforbruket med 19 MW (19 millioner watt), eller 3,1 prosent. Det tilsvarer 475.000 40 watts lyspærer.

Totalt i Hafslunds nettområde sank strømforbruket med 60 MW (60 millioner watt), eller 2,4 prosent. Det tilsvarer 1,5 millioner 40 watts lyspærer.

For ytterligere informasjon kontakt:

Informasjonssjef i Hafslund Nett Morten Schau, telefon 900 94 222, e-post morten.schau@hafslund.no