Hafslund-kunder slukket lyset for Earth Hour

Under Earth Hour lørdag sank strømforbruket i Hafslunds nettområde med 96 megawatt. Det tilsvarer 10,7 millioner vanlige sparepærer.

Mellom klokken 20.30 og 21.30 lørdag 23. mars sank strømforbruket hos Hafslund Nett tilsvarende 10,7 millioner vanlige sparepærer på 9 watt. Kundene svarte på utfordringen fra Earth Hour om å slukke lyset som en markering for klimasaken.

Earth Hour gjennomføres i regi av WWF, med et mylder av samarbeidspartnere verden over, og blant dem er Hafslund. Budskapet var enkelt: Slukk lyset i en time lørdag 23. mars klokka 20.30 og bli med på verdens største kollektive klimamarkering!

– Resultatet i vårt nettområde viser at folk er opptatt av klimasaken, miljø og energiforbruk, sier Morten Schau, informasjonssjef i Hafslund Nett.

I Oslo sank strømforbruket med 36 MW (36 millioner watt), eller 2,4 prosent. Det tilsvarer 4 millioner vanlige sparepærer.

I Asker og Bærum sank strømforbruket med 10 MW (10 millioner watt), eller 2,5 prosent. Det tilsvarer 1,1 millioner sparepærer.

På Romerike og i Follo sank strømforbruket med 16 MW (16 millioner watt), eller 1,6 prosent. Det tilsvarer 1,8 millioner sparepærer.

I Østfold sank strømforbruket med 34 MW (34 millioner watt), eller 3,9 prosent. Det tilsvarer 3,8 millioner sparepærer.

Totalt i Hafslunds nettområde sank strømforbruket med 96 MW (96 millioner watt), eller 2,5 prosent. Det tilsvarer 10,7 millioner vanlige sparepærer.

Det aller første Earth Hour ble arrangert i 2007. I 2012 deltok 7.000 byer i 152 land.

For ytterligere informasjon kontakt:
Informasjonssjef i Hafslund Nett Morten Schau, telefon 900 94 222, e-post morten.schau@hafslund.no

Tags: