Hafslunds resultat (EBITDA) i 2. kvartal 2014 opp 10 prosent fra fjoråret

Hafslund oppnådde et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på 624 millioner kroner i 2. kvartal, noe som er 10 prosent høyere enn samme periode i fjor. Forbedringen kommer som følge av resultatfremgang innen nett og strømsalg. Oppnådd kraftpris er 29 prosent lavere enn i fjor. Kjøpet av Fortums nettvirksomhet i Østfold er gjennomført, og integrasjonsprosessen er kommet godt i gang.

Fortums nettvirksomhet i Østfold ble overtatt 30. mai, noe som øker antall nettkunder med 103.000 til 676.000 kunder. Mye fokus er rettet mot å få til en vellykket integrasjon.

– Vi skal hente ut effektiviseringsgevinster, samtidig som vi skal styrke den samlede kompetansen i konsernets nettvirksomhet. Dette er krevende og omfattende, men arbeidet med å finne de gode operasjonelle løsningene er godt i gang, sier konsernsjef Finn Bjørn Ruyter.

Vannkraftproduksjonen var noe høyere enn normalt i 2. kvartal, men betydelig høyere enn samme periode i fjor. En ekstraordinær lav kraftpris i Oslo-området har svekket produksjonsresultatet. Det særlig lave prisnivået skyldes at arbeider i sentralnettet har gitt begrenset eksportkapasitet mot Sverige.

2. kvartal er sesongmessig et svakt kvartal for fjernvarmevirksomheten. Samtidig har varmt vær i starten av kvartalet gitt lavere energietterspørsel enn normalen for kvartalet. Fjernvarmeprisen følger strømprisen, og de lave prisene i kraftmarked generelt, og Oslo-området spesielt, svekker resultatet ytterligere.

Strømsalgsvirksomheten viser god resultatfremgang, både som følge av økt kundeantall og bedre marginer i forhold til samme kvartal i fjor. Hafslund har i dag 1.075.000 strømkunder i Norge, Sverige og Finland.

– Den organiske veksten innenfor Marked videreføres, og det arbeides aktivt med å etablere Hafslund som en solid strømsalgsaktør i det svenske markedet under merkevarene Göta Energi og SverigesEnergi, sier konsernsjef Finn Bjørn Ruyter.

Les rapporten på www.hafslund.no/rapport

Oslo, 10. juli 2014

Konserndirektør Økonomi og finans (CFO), Heidi Ulmo, tlf. 909 19 325, e-post: heidi.ulmo@hafslund.no
Konserndirektør Kommunikasjon og samfunnskontakt, Johan Chr. Hovland: tlf. 917 63 491, e-post: johan.hovland@hafslund.no