HNA/HNB - Hafslund har bidratt til en ny eierstruktur i Fesil Holding AS og kan bokføre en gevinst på ca 290 mill. kroner.

Hafslund Venture har lyktes med å sette sammen en ny eierstruktur for Fesil Holding AS (Fesil). Hafslund Venture eier i dag 49 % av Fesil, og vil etter transaksjonen øke eierandelen til 49,9 %. Gurta AG selger sine 49 %, det samme gjør Den Danske Bank AS som eier 2 % av Fesil. De nye eierne i Fesil er Spencer Energy AS (32,82 %) og Datum AS (14,4 %). I tillegg har ansatte i Hafslund Venture gått inn på eiersiden med totalt 2,88 %.

Hafslund ASA er svært fornøyd med den nye eiersammensetningen og ser fram til samarbeidet. "Vi ønsker å ta ansvar og aktivt være med på å videreutvikle Fesil. Vi har tro på at den nye eierstrukturen skal virke positivt på videreutviklingen av selskapet," sier konsernsjef Christian Berg.

Endelig avtale forventes ferdig gjennomført medio juni. Det forventes godkjenning fra nødvendige offentlige myndigheter.

Som et resultat av transaksjonen vil Hafslund kunne bokføre en gevinst på ca 290 mill. kroner i andre kvartal.

Oslo, 22. april 2008

Kontakt:
Konsernsjef Hafslund ASA, Christian Berg, tlf 917 46 910
Konserndirektør og administrerende direktør i Hafslund Venture, Tore Schiøtz, tlf 915 21 719
Konserndirektør økonomi og finans, Gunnar Gjørtz, tlf 922 17 200