HNA/HNB - Hafslund kjøper strømsalgsselskapet Göta Energi AB

Hafslund har inngått en avtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i strømsalgsselskapet Göta Energi AB. Utviklingen i Norden går mot et felles sluttbrukermarked for strøm og Hafslund ønsker gjennom kjøpet å posisjonere seg videre for det framtidige nordiske markedet.

Göta Energi har de siste årene hatt en stabil kundevekst og vurderes som et solid selskap med gode vekstmuligheter. - Selskapet vil bli en viktig bidragsyter for å styrke Hafslunds posisjon i Norden

, sier konserndirektør for Hafslund Marked, Kari Ekelund Thørud.

Hafslund kjøpte tidligere i år 49 prosent av Energibolaget i Sverige Holding AB (EBS), og til sammen har Göta Energi og EBS cirka 250.000 strømkunder i Sverige og Finland. Samlet pris for aksjene i selskapene er om lag 210 millioner kroner.

Kjøpet er betinget av godkjenning av konkurransemyndighetene i Sverige.

Oslo, 20. mai 2010

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Konserndirektør Hafslund Marked: Kari Ekelund Thørud tlf +47 412 04 394.

Informasjonssjef Hafslund Marked: Katarina Finneng tlf +47 950 25 685