HNA/HNB- Vedrørende Sydkrafts opsjon på kjøp av A-aksjer i Hafslund ASA.

Hafslund har blitt informert av Oslo kommune om at  kommunen på grunn av den siste tids spekulasjoner om Sydkrafts opsjon på å kjøpe A-aksjer i Hafslund ASA ønsker å informere om hovedinnholdet i denne avtalen:

Opsjonen:

Sydkraft AB har en opsjon på å kjøpe inntil 8.085.938 A-aksjer i Hafslund ASA fra Oslo kommune Holding AS.

Innløsning:

Sydkraft må innløse opsjonen innen 1 måned etter at de har mottatt  varsel om at Oslo kommune vil sette i gang en prosess med sikte på salg av sine aksjer i Hafslund. Sydkraft ble 7. april orientert om at en slik prosess er satt i gang. Følgelig vil opsjonen bortfalle 7. mai, dersom den ikke blir innløst før dette.

Innløsningspris:

Innløsningskursen på opsjonen er fastsatt som det høyeste av følgende alternativer:

a) Gjennomsnittlig sluttkurs for A-aksjer på Oslo Børs siste 14 dager før forfall.

b) NOK 58,77 med tillegg av 12,5% p.a. fra og med 3.11.01 til betaling skjer (med justering av hovedstol 3.11.02 slik at rentes rente påløper fra dette tidspunkt), men med fradrag for eventuelt utbytte på aksjene i perioden.

Dette betyr at innløsningsprisen i dag ligger på ca. NOK 70, men med fradrag av utbetalt utbytte på NOK 1,20

Opsjonspremie: Ca. NOK 3,25 pr aksje.

Kontaktperson:

Konserndirektør Christian Berg,