HNA/HNB -Ny organisasjonsstruktur og endringer i konsernledelsen

Hafslund ASA styrker kundefokus og driftsorientering for å understøtte sin satsing på strøm og sikkerhet. Konsernet vil foreta organisatoriske endringer for å reflektere dette. Hafslunds virksomhet vil organiseres i de to forretningsområdene Drift og Marked.

Forretningsområdet Drift vil omfatte alle oppgaver tilknyttet  konsernets ulike virksomheter innen nettdrift, kraftproduksjon, entreprenørvirksomhet, el-sikkerhet og installasjon.

Forretningsområdet Marked vil omfatte alle salgs- og markedsaktiviteter for strøm og sikkerhet mot privat- og bedriftsmarkedet, herunder samordning av salg og rendyrking av de kunderettede aktivitetene i konsernet

For å samordne konsernets ulike aktiviteter knyttet til produkt-, forretnings- og lederutvikling, er det opprettet to nye enheter: Forretningsutvikling som vil bestå av Hafslund Venture, M&A og markedsanalyse, og en enhet for Organisasjonsutvikling.

Sammen med konsernsjef Rune Bjerke (43) vil den nye konsernledelsen etter dette bestå av:

-         Konserndirektør Økonomi og finans: Christian Berg (34). Berg fortsetter i sin stilling som konserndirektør for Økonomi og finans. Han har arbeidet i Hafslund siden 1998 og har tidligere arbeidserfaring fra PriceWaterhouse der han arbeidet med rådgivning innenfor corporate finance.
-         Konserndirektør Drift: Per Kristian Olsen (53). Olsen har vært konserndirektør for Nett i Hafslund siden mars 2002, og var tidligere konsernsjef i Fredrikstad Energi AS og administrerende direktør i Skanska AS.
-         Konserndirektør Marked: Tove Pettersen (32). Pettersen har vært konserndirektør for Strømsalg, og har vært i Hafslund siden 1997. Hun har i flere år hatt en sentral rolle i tilknytning til Hafslunds industrielle investeringer, og har også erfaring fra krafthandel og risikostyring.
-         Konserndirektør Forretningsutvikling: Bjørn Frogner (41). Frogner har vært konserndirektør for Entreprenør og sikkerhet. Han har arbeidet i Hafslund siden 2001, og har tidligere hatt en administrasjons- og økonomidirektør stilling i Schibsted Trykk AS, samt ulike stillinger i Veidekke-konsernet.
-         Konserndirektør Organisasjonsutvikling (konstituert): Trond Aker (58). Aker kommer fra stillingen som Personaldirektør i Hafslund ASA, og har tidligere hatt tilsvarende stillinger i Alcatel-STK.

Endringene vil tre i kraft fra 10.11.2003.

Oslo, 30. oktober 2003
For nærmere informasjon, kontakt:
Informasjonsdirektør Frode Geitvik, tlf. +47 22 43 53 86, mobil: +47 95 84 39 33