HNA/HNB Bygging av pelletsfabrikk

BioWood Norway AS har den 9. mai inngått kontrakt med Swedish Exergy AB om leveranse av sentrale komponenter i forbindelse med bygging av en pelletsfabrikken på Averøy utenfor Kristiansund. Kontrakten er den største enkeltkontrakten i prosjektet og utgjør omkring NOK 200 mill. kroner.

BioWood Norway eies av Hafslund og Møre- og Romsdal Biobrensel AS. I tråd med intensjonsavtalen øker Hafslund sin eierandel fra 54 % til 78 % gjennom en rettet emisjon på NOK 107 mill. kroner. BioWood Norway har mottatt tilsagn om støtte fra Enova på NOK 97 mill. kroner. Pelletsfabrikken skal stå ferdig sommeren 2010 og er forventet å ha en produksjonskapasitet på 450.000 tonn pellets.

For ytterligere informasjon kontakt:

Konserndirektør Økonomi og Finans, Gunnar Gjørtz, tlf 922 17 200
Konserndirektør for Varme & Infrastruktur, Per Kristian Olsen, tlf 918 27 709