STRØMKUNDENE STATENS NYE MELKEKUER

”På vegne av strømkundene er vi oppgitt over nok en avgiftsøkning som ikke har noen miljøeffekt. Økningen i el-avgiften på 2,62 øre betyr bare at staten stikker av med den gevinsten strømkundene skulle hatt av den nye energiloven og effektiviseringen i energibransjen,” sier direktør Sigmund Festøy i Hafslund Energi.

Regjeringen foreslår å øke el-avgiften med 2,62 øre/kWh. For en husholdning som bruker 20.000 kWh i året betyr dette 524 kroner i merutgifter pr. år. Hvis avgiftsøkningen hadde kommet på bensin i stedet, ville det for den samme husholdningen ha tilsvart 40 øre pr. liter.

Direktør Sigmund Festøy i Hafslund Energi reagerer også på at en slik avgiftsøkning begrunnes ut fra miljøhensyn. ”Som regjeringens egen energimelding dokumenterer, vil avgiftsøkningen ikke ha noen effekt på forbruket. De eneste som forsøker å redusere forbruket, er de med dårlig råd. I tillegg er store deler av det norske strømforbruket, blant annet kraftkrevende industri, fritatt for denne avgiften,” sier Festøy.