Visipaque godkjent i USA

Dato: Mon, 22.Apr 1996HafslundNycomed

Visipaque (iodixanol), Hafslund Nycomeds 3. generasjons røntgenkontrastmiddel, er nå godkjent av U.S. Food and Drug Administration (FDA) for bruk i USA.

Visipaque er isotont med blod i motsetning til de eksisterende ikke-ioniske røntgenkontrastmidlene. Derved reduseres ubehaget hos pasienter som får injisert kontrastmidler inn i blodbanen, noe som er det dominerende bruksområdet for slike produkter.

Visipaque er det eneste 3.generasjons røntgenkontrastmiddel i verden som er markedsført for generelt bruk over et bredt spekter av anvendelsesområder. Fra før er Visipaque lansert i totalt 11 europeiske land og viser en god markedsutvikling.

Oslo, 22. april 1996

Hafslund ASA er et norsk selskap notert på Oslo Børs og er et av de største børsnoterte kraftkonsernene i Norden. Selskapet er en ledende strøm- og fjernvarmeleverandør med hovedtyngden av kunder i Oslo og Akershus. Hafslund eier Norges største strømnett, har produsert fornybar energi fra vannkraft i mer enn 100 år, og har virksomheter innen energiutnyttelse av bioenergi og avfall.