Visipaque godkjent i USA

Dato: Mon, 22.Apr 1996HafslundNycomed

Visipaque (iodixanol), Hafslund Nycomeds 3. generasjons røntgenkontrastmiddel, er nå godkjent av U.S. Food and Drug Administration (FDA) for bruk i USA.

Visipaque er isotont med blod i motsetning til de eksisterende ikke-ioniske røntgenkontrastmidlene. Derved reduseres ubehaget hos pasienter som får injisert kontrastmidler inn i blodbanen, noe som er det dominerende bruksområdet for slike produkter.

Visipaque er det eneste 3.generasjons røntgenkontrastmiddel i verden som er markedsført for generelt bruk over et bredt spekter av anvendelsesområder. Fra før er Visipaque lansert i totalt 11 europeiske land og viser en god markedsutvikling.

Oslo, 22. april 1996