Undersøkelse viser: Juleøl er drikk nummer 1

P R E S S E M E L D I N G 28. oktober 2005 Danker ut julebrus og akevitt: Juleøl er juledrikk nr. 1 Juleølet er den drikk nordmenn flest sterkest forbinder med julen. Over 1000 spurte landet rundt plasserer juleølet soleklart foran både akevitt og den kjære julebrusen. Og det er ikke slik at det kun er menn som forsvarer juleølets plass i hjemmet; juleølets suverene posisjon i julehøytiden er sterkest blant kvinner! Dette viser en undersøkelse nylig utført av Hansa Borg Bryggerier. - Hyggelig lesning for oss som brygger juleøl, sier adm. direktør Lars Midtgaard i Hansa Borg Bryggerier. - Vi har aldri vært i tvil om juleølets sterke posisjon i julehøytiden, men at den kommer ut på topp og faktisk gjør seg sterkest gjeldende blant kvinner, er en positiv overraskelse. Med lansering av nok en type juleøl fra Hansa i år, håper og tror vi at enda flere vil omfavne juleølets plass i julestrien, sier Midtgaard. Undersøkelsen, som er utført av InFact for Hansa Borg Bryggerier, tar for seg nordmenns forhold til drikkevarer i julehøytiden. Analysen viser også at over halvparten av den norske befolkningen serverer juleøl til sine gjester på julaften. Denne tradisjonen står sterkest blant Oslo-borgerne, mens Trøndelag kommer svakest ut. Et stort flertall svarer at de foretrekker juleøl fordi det smaker godt, og fordi det er tradisjon. - Julen er en høytid også for mat og drikke, og hva som serveres har gjerne gått i arv i generasjoner. At smaksopplevelsen trekkes frem som den viktigste grunnen til at folk foretrekker juleøl, underbygger ikke bare juleølets smak og kvalitet, men også dets plass blant norske tradisjoner, sier Midtgaard. Smak og bryggeri avgjør Årlige tester av juleøl vies alltid stor oppmerksomhet i media. Det skulle derfor være nærliggende å anta at testene påvirker folks valg av juleøl. Undersøkelsen utført av Hansa Borg Bryggerier viser imidlertid at slike tester kun har begrenset innvirkning. Kun én av fem av de spurte lar seg i særlig grad påvirke av slik tester. De aller fleste oppgir smak og bryggeri som viktigst for sine valg. Og bryggerilojaliteten, ikke overraskende kanskje, er størst på Vestlandet. Av folk som er spesielt opptatt av juleølmerker er det Aass, Ringnes og Hansa som kommer øverst på listen. - Undersøkelsen viser en ekstrem regional lojalitet til lokale merker. Dette er i tråd med måten de norskeide bryggeriene arbeider på, og en bekreftelse på at det vi gjør forhåpentligvis er riktig. Med lansering av et nytt Hansa ekstra vellagret julebrygg i dag, håper vi å tilfredsstille enda flere som, lik oss, er opptatt av norske øltradisjoner, sier Midtgaard. Nytt juleøl fra Hansa Hansa Borg Bryggerier lanserer i dag et helt nytt juleøl. Hansa ekstra vellagret Julebrygg er et dypt gyllent øl med rik aroma og fyldig smaksbilde. I bryggingen av dette ølet har bryggerimesteren hentet frem gamle, gode bryggteknikker og tradisjonsrike oppskrifter. Ølet er lagret ekstra lenge for å hente fram en mer moden aroma. Alle juleøl fra Hansa Borg Bryggerier lanseres i butikkene førstkommende mandag, 31. oktober. For ytterligere kommentarer, vennligst kontakt: Lars Midtgaard, administrerende direktør Hansa Borg Bryggerier, mob. + 47 913 55 050 Lisbeth Hope Frugård, informasjons- og marketingsjef Hansa Borg Bryggerier, mob. + 47 901 41 290 Hele undersøkelsen samt ytterligere informasjon og bilder finner du på www.hansa.no Om Hansa Borg Bryggerier ASA Hansa Borg Bryggerier ASA er Norges største norskeide bryggerikonsern. Selskapet har produksjonsanlegg i Bergen, Sarpsborg, Kristiansand og Stryn (Olden) og omfatter mer enn 620 årsverk. Hansa, Borg, CB og Olden er selskapets viktigste egeneide merkevarer. I tillegg har selskapet lisens for produksjon og markedsføring av Clausthaler og Heineken. Omsetningen for 2004 utgjorde om lag 2 milliarder kroner (inkl. alkoholavgifter.) ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=145771&fn=wkr0010.pdf http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=145771&fn=wkr0017.pdf http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=7425&lang=NO