Sterk resultatvekst i første kvartal

• Salget øker med 0,6 % til 4033 millioner euro (organisk: +2,5 %)
  • Justert driftsresultat: + 8,9 % til 600 millioner euro
  • Justert EBIT-margin: 1,2 prosentpoeng til 14,9 %
  • Justert resultat per prioritert aksje (EPS): +10,3 %* til 0,96 euro
  • Sterk salgsvekst i voksende markeder (organisk: +8,2 %)

Düsseldorf - "Vi økte både omsetning og inntjening i første kvartal 2013 til tross for et utfordrende marked med fallende markeder i Vest-Europa og en svak global industriell etterspørsel," sier administrerende direktør i CEO, Kasper Rørsted. Både vask og hjemmepleie samt skjønnhetspleie ga bedre avkastning enn sine relevante markeder, mens klebemidler ble påvirket av en svakere etterspørsel fra industrikunder enn forventet. Likevel klarte vi å forbedre lønnsomheten i alle våre bransjer vesentlig. "

Rørsted har følgende kommentar til regnskapsåret 2013: "Vi forventer at det globale økonomiske miljøet forblir vanskelig. Vi forutsetter imidlertid at den industrielle etterspørsel øker i løpet av andre halvår. Gitt utfordringene i vårt globale marked, vil vi fortsette å forenkle og akselerere våre prosesser for å øke vår fleksibilitet og effektivitet. "

Anslagene for 2013 bekreftes

Rørsted bekreftet Henkels tidligere anslag for regnskapsåret 2013: "Vi forventer at den organiske salgsveksten for hele regnskapsåret vil være mellom 3 og 5 prosent. Vi forventer at vår justerte EBIT-margin vil øke til rundt 14,5 prosent og det justerte resultat per prioriterte aksje å vokse med omlag 10 prosent."

* Ved bruk av IAS 19 på foregående kvartal, utgjør veksten 12,9 prosent.

Dette er en kortere versjon av en global pressemelding. Hele versjonen, rapporten for første kvartal 2013 med materiale som kan lastes ned og lenke til video av telefonkonferansen finnes i vår pressemappe på Internett på:

Om oss

Henkel driver virksomhet over hele verden med ledende varemerker og teknologier innen tre bedriftsområder:Beauty Care, vask og husholdningsrengjøring samt lim, tetting og overflatebehandling. Selskapet ble grunnlagt i 1876 og har i dag en markedsledende posisjon, både på konsumentområdet og i industrien med velkjende varmerker som Schwarzkopf, Barnängen Loctite og Pattex. Henkel har ca. 47000 ansatte, og rapporterte i 2012 en omsetning på 16 510 millioner euro og en gevinst på 2 335 millioner euro. Henkel er notert på den tyske børsen DAX. Henkel Norden har ca. 430 medarbeidere og omsatte 207,6 millioner euro i 2012.