Finnmarksløpet og Hurtigruten i tospann

Hurtigruten og verdens nordligste hundesledeløp Finnmarksløpet inngår samarbeid.

Hurtigruten vil kringkaste direkte fra Finnmarksløpet på to skip i mars 2012. Når starten går den 10. mars vil 120 konkurrerende hundekjørere og cirka 1.000 av våre firbente venner tiltrekke oppmerksomheten mot Finnmark. Hurtigrutens gjester kan følge et av verdens tøffeste hundesledeløp minutt for minutt om bord MS Nordkapp denne helgen og om bord på MS Trollfjord neste helg mens disse skipene seiler på kysten av Finnmark.

- Hurtigrutens gjester har et variert utfluktsprogram å velge fra på sin reise mellom Bergen og Kirkenes. Hundekjøring er en av de mest populære utfluktene om vinteren og tar våre gjester tett på naturen. Finnmarksløpet formidler fantastiske opplevelser fra vår nordligste landsdel, ikke så ulikt det Hurtigruten gjør. For oss er et samarbeid helt naturlig, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten.

Finnmarksløpet er verdens nordligste hundesledeløp. Løpet ble arrangert for første gang i 1981 av Alta hundekjøringsklubb. Det arrangeres i år for 32. gang, og Europas beste hundekjørere står klare. Finnmarksløpet arrangeres i to klasser: FL-500 (500 km) – et løp med opp til åtte hunder, og FL-1000 (1000 km) med maksimalt 14 hunder i spannet. Begge klasser starter den 10. mars i Alta. Kjørere og hunder i FL-1000, krysser fylket helt til Kirkenes i øst, før de snur med omtrent samme rute tilbake til mållinjen i Alta. FL-500 (500 km) går i hovedsak inne på selve Finnmarksvidda.

- Hurtigruten er imponert over Finnmarksløpets evne til å skape lokalt engasjement og entusiasme. I tillegg til å være et viktig idrettsarrangement er Finnmarksløpet en kulturbegivenhet. Hurtigruten samarbeider fra før med viktige kulturarrangementer i Nord-Norge, og er glade for å kunne utvide listen til også å omfatte et arrangement i vårt nordligste fylke, sier Ragnar Norum.

Se under for link til bilder:

Hurtigruten ASA er den originale kystruten siden 1893. Selskapet bringer gods, passasjerer og turister til 34 havner langs den unike norskekysten mellom Bergen og Kirkenes – hver dag hele året. Hurtigrutens explorerskip MS Fram seiler i Antarktis, på Spitsbergen og ved Grønland.